Śląskie. Nowy wygląd rozkładów jazdy. Ma być jednolicie i funkcjonalnie
Zarząd Transportu Metropolitalnego zatwierdził nowy projekt wyglądu rozkładów jazdy, słupków i gablot przystankowych. Zmiany mają poprawić funkcjonalności i estetykę przystanków.
- Miasta Metropolii powinny być czytelne dla mieszkańców i gości. Odświeżenie starego systemu informacji wizualnej dla transportu miejskiego i wprowadzenie do niego zupełnie nowych elementów, odpowiadających na obecne potrzeby pasażerów jest konieczne. Nie tylko ze względów funkcjonalnych i estetycznych, ale ze względu na nowe sposoby zarządzania i organizacji komunikacji publicznej, które sukcesywnie wprowadza ZTM. Następna zmiana systemu, której możemy się pewnie spodziewać za kilka najbliższych lat, będzie wiązała się z całkowitą zamianą nośników analogowych na elektroniczne, chociażby z powodu odejścia od drukowanej formy rozkładów jazdy – uważa przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Kazimierz Karolczak.
Opracowany projekt łączy różne podsystemy, obejmujące przede wszystkim informację przystankową, ale też np. informacje na automatach biletowych. Zmianom mają ulec w zasadzie wszystkie ich elementy.
Zmodyfikowany zostanie wygląd rozkładów jazdy oraz ich oznaczenia graficzne, co ma przełożyć się na poprawę ich czytelności. Wszystkie rozkłady będą drukowane na białym tle. Kolor żółty, który dotąd pojawiał się na rozkładach linii tramwajowych, zarezerwowany będzie dla doraźnych zmian.
Śląskie. Nowy wygląd informacji przystankowej
Na tablicach przewidziano kody QR, których zeskanowanie odeśle do internetowego rozkładu jazdy danego stanowiska. W gablotach pojawią się miejsca, w których pasażerowie będą mogli znaleźć najważniejsze informacje dotyczące organizacji ruchu. Jednocześnie na rozkładach przy numerach linii objętych zmianami pojawią się znaczniki i kody QR, odsyłające do komunikatów na stronie ZTM.
Ujednolicony ma zostać wzór tablic z nazwami przystanków, które będą znajdowały się w górnej części wiat przystankowych. W górnym boku słupków z rozkładem jazdy oznaczone zostaną numery linii. Słupki będą składały się z modułów, dzięki czemu wymiana ich poszczególnych elementów ma przyspieszyć działanie zespołów obsługujących przystanki i zmniejszyć koszty utrzymania. - Jednolity system oznacza łatwiejszą i sprawniejszą wymianę informacji i rozkładów jazdy na przystankach. Będzie to też miało odbicie w finansach. Poprzez wykorzystanie tych samych i niezależnych względem siebie elementów na przystankach, zyskujemy możliwość wymiany tylko części, które tego wymagają” – powiedziała dyrektor ZTM Małgorzata Gutowska.