Śląsk. Pociągi z Katowic do Czech i Wisły Głębce pomkną nawet 160 km/h.
Trwa modernizacja linii kolejowej do Zebrzydowic i Wisły Głębce. Zamontowane zostały już największe elementy konstrukcji nowego mostu nad rzeką Wisłą.
- Nad Wisłą między Goczałkowicami Zdrój a Czechowicami-Dziedzicami pociągi będą kursowały po dwóch torach położonych na osobnych trzyprzęsłowych konstrukcjach. W grudniu nad rzeką zostaną położone ostatnie przęsła 150 m przeprawy, a wykonawca będzie kontynuował prace przy moście – mówi Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Remont torów i peronów
Między Czechowicami-Dziedzicami a Zabrzegiem budowane są obiekty inżynieryjne. Ekipy pracują w 7 z 12 lokalizacji. Budowany jest m.in. wiadukt nad drogą krajową w Czechowicach-Dziedzicach oraz most nad rzeką Iłownicą na szlaku Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. Wykonawca rozpoczął układanie torów oraz montaż rozjazdów. Na przystanku w Zabrzegu, z którego podróżni będą mogli korzystać w połowie 2021 roku, na nowych peronach układana jest kostka.
Modernizacja obejmie również stację w Czechowicach-Dziedzicach. Wszystkie perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Ułatwią to windy oraz pochylnie. Dla osób niedowidzących i niewidomych dostępne będą tablice informacyjne z alfabetem Braille’a. Będą nowe wiaty i ławki. Dla zwiększenia bezpieczeństwa przewidziano monitoring.
Na czechowickiej stacji budowane jest zarazem lokalne centrum sterowania. Obsługiwało będzie odcinek z Goczałkowic-Zdroju przez Czechowice-Dziedzice do Zabrzegu.
- Ogółem projekt przewiduje wymianę ok. 50 km torów i sieci trakcyjnej. Wymiana rozjazdów zapewni płynny przejazd pociągów przez stację i przystanki. Poprawi się przepustowość szlaków kolejowych oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach – podała Głowacka.
Na czechowickiej stacji budowane jest zarazem lokalne centrum sterowania. Obsługiwało będzie odcinek z Goczałkowic-Zdroju przez Czechowice-Dziedzice do Zabrzegu.
Szybciej z Katowic w Beskidy i do Czech
Ogółem projekt przewiduje wymianę ok. 50 km torów i sieci trakcyjnej. Wymiana rozjazdów zapewni płynny przejazd pociągów przez stację i przystanki. Poprawi się przepustowość szlaków kolejowych oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach. W sumie prace pochłoną 1,4 mld zł. Roboty powinny zakończyć się w 2023 roku.
Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie z Katowic do Zebrzydowic i dalej Czech oraz do Wisły Głębce pojadą z prędkością nawet 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.