Katowice. Centrum przesiadkowe w Zawodziu otwarte. To czwarty taki obiekt na terenie miasta
Węzeł przesiadkowy Zawodzie w Katowicach, został oficjalnie otwarty. Kosztował 95 milionów złotych. W założeniu ma ograniczyć napływ aut do śródmieścia od strony wschodniej.
Węzeł w Zawodziu zastąpił dotychczasową pętlę tramwajową. Ma służyć głównie przesiadkom z autobusów i samochodów - na linie tramwajowe kursujące stamtąd do centrum miasta. W pobliżu powstał jednopoziomowy parking na 275 samochodów. - Budowa centrów przesiadkowych oznacza szereg korzyści dla mieszkańców. Najważniejsze z nich to możliwość szybkiego dojazdu do centrum miasta i zaoszczędzenia czasu oraz mniejsze koszty paliwa. Doświadczenia wielu miast pokazują, że węzły przesiadkowe stają się zachętą do korzystania z komunikacji publicznej, przez co przyczyniają się do ograniczenia liczby pojazdów na drogach. Tym samym zmniejsza się emisja hałasu i spalin – przekonuje Marcin Krupa, prezydent Katowic. - Aby zachęcić do korzystania z transportu publicznego musimy stwarzać komfortowe warunki. Takie dają nam właśnie centra przesiadkowe, które umożliwia transport łączony, najczęściej dojazd samochodem na parking i dojazd do centrum miasta komunikacją miejską – dodaje.
Katowice stawiają na centra przesiadkowe
Władze Katowic, by zachęcić kierowców do korzystania z centrum przesiadkowych zdecydowały, że na czas pandemii będzie można parkować na ich terenie bez konieczności posiadania biletów. Gdy obostrzenia zostaną zniesione parkowanie pozostanie bezpłatne na na podstawie dowolnego biletu zakupionego na komunikację publiczną.
Podczas pandemii, w okresie testowym, kierowcy wjeżdżający na parking centrum przesiadkowego nie będą musieli nic robić. Szlaban podniesie się automatycznie przy wjeździe i wyjeździe. Po zaparkowaniu kierowcy będą mogli kontynuować podróż do centrum tramwajem. Parkingi przy centrum przesiadkowym będą funkcjonować w godzinach od 4.00 do 24.00 tak, jak kursuje komunikacja publiczna.
Jak akcentują władze miasta, tramwaje – przy priorytecie m.in. na ul. Warszawskiej – docierają z pętli Zawodzie do ścisłego centrum Katowic przeważnie w ciągu 7-10 minut. Dla pasażerów komunikacji publicznej przystanki rozmieszczono w ten sposób, aby z autobusów wysiadać na ten sam peron, przy którego drugiej stronie zatrzymywały będą się tramwaje.
Katowice. Będą zmiany tras
Trasy komunikacji miejskiej pozostają na razie bez większych zmian, dostosowane są tylko do nowej infrastruktury. Docelowo rozkłady mają być zmieniane, aby zwiększyć wykorzystanie tramwajów w dojazdach do centrum.
Na terenie węzła znajdują się m.in. zaplecze dla kierowców, dwa lokale handlowe, zadaszony parking dla rowerów, wiosną pojawi się też stacja rowerów miejskich. Wykonawcą węzła było konsorcjum firm ZUE i Unibep. Umowę podpisano w listopadzie 2017 r. W poniedziałek miasto podało, że koszt inwestycji wyniósł 95,2 mln zł.
Węzeł w Zawodziu jest jedną z czterech katowickich inwestycji tego typu. Działają już centra przy ul Sądowej i w Ligocie. W najbliższych dniach uruchomiony zostanie także węzeł w Brynowie. W planach są też centra w Piotrowicach, Podlesiu i Kostuchnie.