Gliwice. Lotnisko rozwija skrzydła. Nowy pas pozwoli na loty biznesowe, turystyczne i cargo
Zmodernizowaną płytę gliwickiego lotniska z nową drogą startową o długości 920 metrów oddano do użytku w czwartek. Pozwoli to na loty biznesowe, sportowe oraz małego ruchu cargo.
10.12.2020 | aktual.: 02.03.2022 19:48
Wizytówką rozwoju transportu lotniczego w Gliwicach staje się lotnisko na Trynku, zmodernizowane od podstaw z myślą o całodobowej obsłudze menadżerów biznesu, małych lotów pasażerskich i ruchu cargo, a także lotów turystycznych, powietrznych taxi, sportów lotniczych i edukacji lotniczej.
W czwartek oficjalnie oddano do użytku zmodernizowaną płytę gliwickiego lotniska z nową, utwardzoną drogą startową o długości 920 m, którą w przyszłości będzie można wydłużyć nawet do 1,3 km, drogą kołowania i płytą postojową, a także infrastrukturą okalającą: parkingami, drogami dojazdowymi i biegnącą dookoła lotniska ścieżką rowerową.
Obiekt, którego modernizacja pochłonęła 27,9 mln zł, ma status lotniska publicznego niepodlegającego certyfikacji, pozwalający na wykorzystywanie go m.in. dla lotów biznesowych, sportowych oraz małego ruchu cargo.
– Plany wokół lotniska już zaczynają się realizować. Zachęcam do dalszej współpracy, aby jak najszybciej otoczenie lotniska się zmieniało, aby pas startowy był jak najintensywniej wykorzystywany – mówił podczas uroczystego otwarcia prezydent Gliwic Adam Neumann.
Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju, jako inwestor zastępczy - w imieniu i na rzecz Aeroklubu Gliwickiego - zajęła się m.in. wyłonieniem wykonawców robót budowlanych i dostaw dla dofinansowanego z Unii Europejskiej projektu aeroklubu, zakładającego rozbudowę i przebudowę dawnych warsztatów lotniczych na cele Gliwickiego Centrum Edukacji Lotniczej.
Powstaje ono na lotnisku od kilku miesięcy, w dużym i małym hangarze, a znajdzie się w nim m.in. muzeum lotnictwa wraz ze specjalną wystawą modelarską. Nie ruszając się z ziemi, będzie tam przeżyć emocjonujący lot w przestworzach.
Port lotniczy Gliwice. Pokaz sterowca Zeppelin
Planowane uruchomienie lotów biznesowych, turystycznych i cargo to udane nawiązanie do ponad 100-letniej historii tego miejsca. Lotnisko, otwarte w Gliwicach w 1916 roku, było postrzegane przez ówczesne władze jako główny port lotniczy Górnego Śląska.
Od 1925 roku działała na nim stacja meteo, na wyposażeniu był też samolot meteorologiczny. W 1931 roku odbył się tam niezwykły pokaz lotniczy – słynny sterowiec Zeppelin oglądało prawie 200 tys. osób. Regularne loty obsługiwały pasażerów z Gliwic do Wiednia, Warszawy, Gdańska i Lipska, Odessy, Teheranu, Hamburga czy Londynu. W trakcie II wojny światowej obiekt służył lotnictwu III Rzeszy.
Gdy znalazł się w granicach Polski, przez długi czas pozostawał niezagospodarowany. Dopiero w latach 50. XX wieku zaczęła rozwijać się tam wieloletnia działalność Aeroklubu Gliwickiego. Od marca 2017 roku właścicielem połowy terenu lotniska i zarządcą całości jest Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju.