Dąbrowa Górnicza. Ponad 82 mln zł dofinansowania na przebudowę układu drogowego w śródmieściu
Budowa centrum przesiadkowego i przebudowa układu drogowego w śródmieściu to jedna z kluczowych inwestycji w Dąbrowie Górniczej. Miasto an ten cel pozyskało ponda 82,5 mln zł. dofinansowania.
Efekt, który ma być widoczny do końca marca 2023 r., da sporo korzyści kierowcom, pasażerom transportu publicznego, pieszym i rowerzystom. Nowe rozwiązania zmienią i ułatwią poruszanie się po mieście.
W ramach inwestycji powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie na 375 miejsc; tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą; tunel pieszo-rowerowy w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji.
Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie.
Za 229 mln zł, zadanie wykona konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Przedsięwzięcie prowadzone jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A.
Jego realizację zasilą środki pozyskane z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – łącznie 26 mln zł. 10 mln zł w 2020 r. i 16 mln w roku przyszłym. Dodatkowe dofinansowanie, w wysokości ponad 56 mln 566 tys. zł, pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Zewnętrzne wsparcie sięgnie zatem przeszło 82,5 mln zł.
Dąbrowa Górnicza. Nowe drogi i parkingi
Inwestycja rozpoczęła się w październiku od budowy ronda na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i Moniuszki, z którym połączona zostanie nowa droga biegnąca za hutą Bankową do ul. Kolejowej. Z kolei na początku listopada wystartowały roboty na ul. Kościuszki, na odcinku od zjazdu do Fabryki Pełnej Życia do skrzyżowania z ul. Kolejową, gdzie wybudowane będzie rondo. Prace objęły też całą ul. Kolejową. W pierwszym etapie, do marca 2021 r., wykonywane zostanie uzbrojenie podziemne i kanalizacja. Modernizowane jest także torowisko w rejonie stacji kolejowej, gdzie aktualnie pociągi poruszają się jednym torem.
Na początek przyszłego roku planowane jest czasowe zamknięcie przejazdu na ul. Konopnickiej.
PKP planuje również wykonać długo zapowiadany remont budynku dworcowego przy stacji w centrum. Aktualnie trwają prace projektowe, które mają zakończyć się do końca pierwszej połowy przyszłego roku. Następnie kolejowa spółka zamierza ogłosić przetarg na roboty budowlane. Modernizacja ma zakończyć się do końca 2022 r. i wtedy też z dworca będą mogli korzystać podróżni.
Przebudowa układu drogowego czeka też rejon dworca w Gołonogu, gdzie powstaną m.in. tunele i ronda usprawniające ruch. Wszystko ma być gotowe w 2023 roku