"Znikające domy"
Skutki zmian klimatycznych na poruszających fotografiach mogą oglądać światowi liderzy i eksperci, którzy uczestniczą w 22. Konferencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu w Marrakeszu. Przedstawiciele prawie 200 państw debatują przede wszystkim na temat realizacji porozumienia paryskiego.
- Przyjeżdżają tu politycy, działacze czy dziennikarze, ale młodzi nie mają tu głosu. Pomyślałem, że przecież teraz każdy ma telefon i może zrobić zdjęcie, wyrażając ten sposób opinie - mówi Henry Dallal, wielokrotnie nagradzany fotograf, pomysłodawca i kuratorem wystawy The "Climate Change - In Focus" .
Zaprezentowane w Marrakeszu zdjęcia pochodzą z dwóch konkursów fotograficznych: dla dzieci oraz dla młodzieży i dorosłych. - Swoje prace nadesłali profesjonaliści, półamatorzy, ale także osoby, które rzeczywistość komentują tylko za pomocą swoich smartfonów - wyjaśnia Dallal.
Autorem fotografii wykonanej na indyjskiej wyspie Mousuni jest Arka Dutta. Fotograf chciał zwrócić uwagę na tereny, które zagrożone są zalaniem przez podnoszące się wody oceanów.
(WP, Lucie Foundation, oprac.: Marek Grabski/Arkadiusz Jastrzębski)
"Dziura ozonowa"
Antonio Pellicano z Włoch swoim zdjęciem, które pokazuje problemy z wywożeniem śmieci w regionie Kalabrii, nawiązuje do coraz większej liczby odpadków generowanych przez ludzi, a tym samym metanu, który wpływa na zmiany klimatyczne. Co więcej, Włosi - nie mogąc doprosić się wywozu śmieci - często decydują się je spalić, czym zanieczyszczają powietrze.
"Błoto"
Nosrat A. Targihi ze Stanów Zjednoczonych swoim zdjęciem ze środkowego Iranu zwraca uwagę na problem zmniejszających się zasobów wody na Ziemi. Fotograf pokazuje błotniste brzegi wysychającej przez budowę wiaduktu rzeki.
"Susza"
Kolejna praca z USA również jest poświęcona wodzie. Pamela Peters pokazała wysychające jezioro w paśmie górskim Sierra Nevada w Kalifornii.
"Znikające lodowce"
"Podczas zaledwie 15 lat lodowce Islandii straciły 12 proc. swojej powierzchni. Na zdjęciu przewodnik Hanna Pétursdóttir ogląda jaskinię lodowca Svínafellsjökull, który gwałtownie zmienia się ze względu na. skutki globalnego ocieplenia" - tak swoją fotografię opisał Tom Schifanella z USA.
"Nie ma lodu, nie ma śniegu"
"Samotny niedźwiedź siedzi na brzegu wyspy Barter na Alasce. Nie ma śniegu, który o tej porze roku powinien być tu czymś normnalnym" - napisała Patty Waymire.
"Cesarze na lodzie"
"Grupa pingwinów cesarskich dryfuje na krze lodowej w pobliżu stacji McMurdo na Antarktydzie" - opisuje swoją pracę Kira Morris.
"Desperacja"
"Globalne ocieplenie sprawia, że zimy w Afryce są coraz dłuższe i bardziej suche, a lata jeszcze bardziej gorące. To dlatego zwierzęta zachowują się zupełnie inaczej niż wcześniej i decydują się na nocne wizyty na polach uprawianych przez ludzi" - wyjaśnia Jetje Japhet.
"Pięciu na jednego"
"Podczas wyprawy na Ziemię Franciszka Józefa w pobliżu stacji polarnej pojawił się niedźwiedź polarny. Drapieżnik zdecydował się na poszukiwanie jedzenia w pobliżu ludzi, bo przez topniejący lód zmniejszyły się jego naturalne tereny łowieckie" - wyjaśnia Rosjanin Władimir Melnik.
"Eksplozja ognia"
Eric Smith z USA sfotografował ogromny pożar w pobliżu San Francisco we wrześniu 2013 roku. Ogień strawił wówczas setki hektarów terenu wokół Mount Diablo.
"Fabryki"
Terence Chiew z Singapuru postanowił pokazać industrialny krajobraz na wybrzeżu swojego kraju.
"Pochmurny dzień"
"Pochmurny dzień nad fabryką cegieł" - tak swoją fotografię opisał Hasibul Alam Turan z Bangladeszu.
"Historyczna susza"
"Susza, która dotknęła Kalifornię w 2014 roku sprawiła, że o 85 proc. zmniejszył się poziom wody w zbiorniku Folsom, z którego korzystają mieszkańcy wielu miejscowości oraz rolnicy" - wyjaśnia Bahir Badaoui.
"Życie i śmierć"
"Szczątki polarnego niedźwiedzia na jednej z wysp North Svalbard. Dobry stan zębów drapieżnika wskazuje, że najprawdopodobniej padł ofiarą śmierci głodowej" - opisał swoje zdjęcie Vadim Balakin.
"Pęknięcie"
"W okresie letnim cały dystrykt Purulia w Zachodnim Bengalu jest obszarem dotkniętym suszą" - tłumaczy Ujjal Das z Indii.