Sejm zmieni przepisy dotyczące ulg na przejazdy
Wszystkie kluby i koła parlamentarne opowiedziały się w środę w Sejmie za zaproponowanymi przez rząd zmianami dotyczącymi ulg na przejazdy środkami komunikacji publicznej dla osób niepełnosprawnych. Projekt skierowany został do komisji.
W debacie posłowie podkreślili jednak konieczność kompleksowej nowelizacji ustawy - tak, by większe ulgi obejmowały także uczniów i studentów. Dyskusyjną kwestią był termin wprowadzenia zmian. Posłowie opozycji mieli zastrzeżenia, co do motywów, jakie kierowały rządem w przygotowywaniu noweli.
Przedstawiając projekt wiceminister pracy Jolanta Banach podkreślała, że przyjmując w grudniu zmiany dotyczące ulg do biletów, Sejm działał pod presją czasu i pustej kasy państwowej. Przyznała, że w niedostatecznym stopniu wzięto wówczas pod uwagę potrzeby osób, którym wiek lub stan zdrowia uniemożliwiają samodzielność.
Rządowy projekt nowelizacji ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów daje niepełnosprawnym i opiekunom niepełnosprawnych dzieci prawo do 78-procentowej ulgi w pociągach ekspresowych, intercity, eurocity oraz autobusach przyspieszonych i pospiesznych. Obecnie taka ulga przysługuje im tylko w pociągach zwykłych.
Zgodnie z projektem, opiekunowie osób dorosłych, niezdolnych do samodzielnej egzystencji, uzyskują uprawnienia do ulgi w przejazdach kolejowych w wysokości 95%. Ulgi obejmują wyłącznie przejazd z miejsca zamieszkania lub miejsca pobytu do przedszkola, szkoły, szkoły wyższej, placówki opiekuńczo-wychowawczej, specjalnego ośrodka wychowawczego, ośrodka szkolno-wychowawczego, domu pomocy społecznej, ośrodka wsparcia, zakładu opieki zdrowotnej, poradni psychologiczno- pedagogicznej i z powrotem.
Ponadto w projekcie wprowadza się 49-procentową ulgę dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Przywraca się jednostkom samorządu terytorialnego możliwość zakupu u przewoźnika legitymacji i biletów uprawniających do ulgowych przejazdów.
Nowela daje 49-procentowe ulgi przy zakupie biletu miesięcznego w pociągach pośpiesznych i autobusach przyspieszonych dla uczniów i studentów. Obecnie mają oni prawo do takich zniżek na pociągi osobowe i zwykłe autobusy.
Projekt nowelizacji ustawy znosi również ograniczenie prawa do zakupu biletu miesięcznego w relacji miejsce zamieszkania - szkoła, w stosunku do uczniów i studentów, oraz w relacji miejsce zamieszkania - miejsce pracy, w stosunku do nauczycieli wszystkich typów szkół, w tym nauczycieli akademickich.
Żołnierze odbywający niezawodową służbę wojskową, otrzymaliby, wedle projektu, prawo do ulgowych przejazdów (78%) nie tylko w pociągach osobowych i autobusach zwykłych, ale również w pociągach pospiesznych i autobusach komunikacji przyspieszonej.
Haliny Nowina -Konopka (LPR) zaproponowała zmianę terminu wprowadzenia w życie zmian - tak, by stało się to nie dopiero w lipcu, ale w 14 dni po opublikowaniu noweli.
Dwie poprawki do projektu wniosła Samoobrona. Chciałaby, by do 100-procentowej ulgi mieli prawo rodzice lub opiekunowie towarzyszący w podróży dziecku niepełnosprawnemu oraz, by 100-procentowy upust miały osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji (w projekcie 47%).
Rząd szacuje, że koszt wejścia w życie przepisów nowelizowanej ustawy spowoduje zwiększenie wydatków z budżetu państwa o około 15 mln zł. (mk)