Sejm uchwalił ustawę o kanale żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną
Sejm uchwalił ustawę usprawniającą budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Za przyjęciem ustawy głosowało 401 posłów, 9 było przeciw, a 18 wstrzymało się od głosu.
Uzyskanie nowego wodnego połączenia Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską będzie możliwe dzięki przekopowi Mierzei Wiślanej. Ma to umożliwić swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do Elbląga i pozostałych portów Zalewu Wiślanego, co pozwoli utworzyć piąty duży polski port na Bałtyku.
Inwestycja ma się zakończyć w 2022 roku, a jej koszt wyniesie około 880 milionów złotych. Jak podkreślono w uzasadnieniu ustawy, pilna realizacja inwestycji jest niezbędna w celu umożliwienia swobodnego i nieograniczonego dostępu jednostek Marynarki Wojennej i Straży Granicznej do portów Zalewu Wiślanego.
Obecnie jedynym wodnym połączeniem Zalewu z Zatoką Gdańską jest Cieśnina Piławska, należąca do Rosji. Oznacza to, że dostępność dla poszczególnych typów jednostek jest całkowicie uzależniona od aktualnego stanowiska władz Federacji Rosyjskiej.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję będzie miał prawie półtora kilometra długości. Pozwoli wpływać do elbląskiego portu dużym statkom, o parametrach morskich, czyli 4 metrach zanurzenia, 100 metrach długości i 20 metrach szerokości. Na inwestycje od lat czekają samorządowcy z Warmii i Mazur.
Przeciwni budowie są ekolodzy i mieszkańcy Krynicy Morskiej, którzy przez kanał zostaną odcięci od stałego lądu.