Są miliony powodów, by otworzyć oczy. Dziś startuje najnowsza kampania "Teraz mnie widzisz?" Fundacji Avalon
Fundacja Avalon pragnie świata bez barier, w którym osoby z niepełnosprawnościami są aktywne w każdej sferze życia i mają szansę na realizację swoich planów oraz ambicji. Dlatego, już po raz szósty, w ogólnopolskiej kampanii społecznej głośno przemówią osoby z niepełnosprawnościami i pokażą, że niepełnosprawność to nie wszystko. Bohaterowie reprezentujący ponad 5 milionów OzN żyjących w Polsce, mówią wprost, że "często czują się po prostu niewidoczni i muszą bardzo mocno, wyraźnie i głośno akcentować swoją osobowość, by zostać zauważonymi." Nowa kampania Fundacji Avalon przekornie pyta odbiorcę, czy "Teraz mnie widzisz?" i odpowiada na najważniejsze pytania, dotyczące niewidoczności osób z niepełnosprawnościami w Polsce.
Kampania "Teraz mnie widzisz?" oddaje głos 5 milionom osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności i skupia się na ich perspektywie. Daje możliwość mówienia we własnym imieniu, samorzecznictwa w sprawie swoich potrzeb i uczuć. Pokazuje, jak naprawdę widzimy niepełnosprawność i daje proste rozwiązania, czy i jak powinniśmy ją widzieć. Nie mając na co dzień kontaktu z osobami doświadczającymi niepełnosprawności, często nie wiemy, jak się zachować, unikamy więc kontaktu. Co więcej, w pierwszej kolejności widzimy oznaki niepełnosprawności i kierujemy nasze myśli ku niej.
"Często większym problemem osób z niepełnosprawnościami, nie jest ich niepełnosprawność, a ich niewidzialność!" - mówi Sebastian Luty, Prezes Fundacji Avalon i dodaje - "Zależy nam na zmianie postrzegania niepełnosprawności przez społeczeństwo, ale także przez same osoby z niepełnosprawnościami. Ten manifest kierujemy do całego społeczeństwa, dlatego, że chcemy świata bez barier!".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Teraz mnie widzisz? Jest nas ponad 5 milionów a wciąż czujemy się niewidzialni. / Fundacja Avalon
Pomysł na kampanię wyrósł z doświadczeń samych osób z niepełnosprawnościami. Bo kto najlepiej będzie mówił w ich imieniu, jak nie oni sami? A ich doświadczenia są bardzo różne, choć mają kilka wspólnych mianowników, między innymi to, że ludzie w pierwszej kolejności, zazwyczaj, skupiają się na ich niepełnosprawności, zaś człowiek jej doświadczający, usuwa się w cień, stając się niewidzialnym. "Stworzyliśmy tę kampanię, bo mamy ponad 5 milionów powodów, by dać głos tym, którzy czują się niewidzialni" - mówi Helena Szczuka, Kierowniczka Działu Komunikacji i Promocji Fundacji Avalon.
"Dlatego nasza nowa kampania zaskakuje przede wszystkim formą, ale dzięki niej również przekazem. Pokazuje niepełnosprawność inaczej niż zwykle, niż widzimy ją przez okulary stereotypów. Wysmakowane kadry i nietypowe kreacje odwracają uwagę, od niepełnosprawności. Pokazują, jak wiele nasi bohaterowie muszą zrobić, by być zauważonym nie poprzez wózek, niskorosłość, protezę ręki, czy białą laskę, a swoją osobowość, umiejętności, podmiotowość. Do kampanii zaprosiliśmy też osoby w spektrum autyzmu by opowiedzieć o tym, czego z kolei nie widać, od razu oraz osobę Głuchą, która braku słuchu nie postrzega jako niepełnosprawności. NIepełnosprawność to złożony temat, nieoczywisty. Mamy jednak tendencję do zamykania go w stereotypach. W takim wydaniu bohaterowie kampanii zadziornie zwracają uwagę widza mówiąc "Teraz mnie widzisz?"."
Kampania promuje ideę inkluzywnego, swobodnego społeczeństwa, w którym zauważony powinien być każdy i gdzie każdy może realizować swoje ambicje i plany na równych zasadach – w przestrzeni publicznej, zawodowej i społecznej.
Bohaterowie - samorzecznicy kampanii
W rzeczywistości, tylko wsłuchując się w głosy osób z niepełnosprawnościami i skupiając na ich perspektywie, możemy zobaczyć prawdziwe potrzeby i odczucia. Tę perspektywę w jasny sposób pokazuje kampania "Teraz mnie widzisz?", dając odbiorcom mocne podstawy do zmiany sposobu patrzenia na niepełnosprawność. Każda osoba z niepełnosprawnością niesie ze sobą osobną historię, historię zmagania się z barierami otaczającego świata.
Fundacja zaprosiła do projektu 14 osób w różnym wieku, z różnymi rodzajami niepełnosprawności, by ukazać jak najszersze spektrum tematu: pięć do kolorowego i szalonego spotu głównego oraz dziewięć kolejnych, które w prostym przekazie filmowym dzielą się własną refleksją na temat niepełnosprawności i niezauważalności. "Myślę, że jeżeli chodzi o osoby z niepełnosprawnością, to największym paradoksem jest to, że często bywamy niewidzialni, w tym, że jesteśmy najbardziej widzialni przez tę właśnie naszą niepełnosprawność." - podkreśla Mariusz Kędzierski, jeden z bohaterów kampanii i dodaje: "Na ulicy na każdego z nas przechodzień zwróci uwagę jako na pierwszego. Natomiast, nasze potrzeby często są lekceważone i właśnie niezauważalne."
Publikowane w ramach kampanii nagrania uświadamiają skalę problemu konfrontując odbiorcę z nieuświadomionymi barierami, które jako społeczeństwo budujemy. Potwierdzają to słowa kolejnej bohaterki Julii Kleczyńskiej. "Odkąd się urodziłam, czuję się niewidzialna i nie chcę niczego innego niż normalnego traktowania, a nie rozpatrywania mnie przez pryzmat niepełnosprawności." Z kolei, Barbara Frączak zwraca natomiast uwagę na obojętność, z którą się spotyka: "Wydaje mi się, że część społeczeństwa po prostu się nas boi i nie wie, jak się zachować. Przede wszystkim, nie bójcie się nas. Podchodźcie, pytajcie".
Bohaterowie kampanii opowiadają o swoim życiu, sytuacjach, czasem zabawnych a czasem smutnych, o postrzeganiu swojej niepełnosprawności i tym jak każdy z nas może pomóc w przełamywaniu społecznych barier.
Anna Dzieduszycka
Aleksandra Szkólska
Filip Gałązka
Alan Surajewski
Julia Kleczyńska
Barbara Frączak
Bartosz Matusiewicz
Filip Gałązka
Jan Makowski
Mariusz Kędzierski
Piotr Lewandowski i Marta Rogala
Sebastian Grzywacz
Viki Gałecka
Poprzez kampanię występujący bohaterowie kierują swój przekaz również do innych OzN. Pokazują na swoim przykładzie, jak poradzili sobie z ograniczeniami we własnej głowie, w jaki sposób budowali poczucie własnej wartości i sprawczości a także jak walczyli i walczą dalej o swoją podmiotowość.
Kampania Fundacji Avalon ukazuje wiele problemów, ale także pokazuje, co możemy zrobić, by wszystkim nam w tym świecie żyło się lepiej. Zwróćmy uwagę, ale nie oceniajmy po wyglądzie, zapytajmy, czy pomóc, ale nie bądźmy wścibscy i natarczywi. Okażmy serce i naszą uwagę. "Przede wszystkim, myślę, że ludziom brakuje otwartości i empatii. To są dwie rzeczy, które w tym dzisiejszym świecie są bardzo potrzebne. Ludzie cierpią na ich deficyt, ale to nie bierze się znikąd. Bardzo dużo zależy od naszego wychowania i od tego, w jaki sposób i w jakiej świadomości wychowujemy następne pokolenia." - kwituje Mariusz Kędzierski.
To właśnie dlatego kampania zachęca do wsłuchania się w historię bohaterów i poznanie powodów, dlaczego równość dostępu, inkluzywność społeczna, edukacja i świadomość, są tak potrzebne. To podstawy, które zwiększają widoczność osób z niepełnosprawnościami i które zwracają im podmiotowość.
O kampanii
"Teraz mnie widzisz?" to już szósta z kolei ogólnopolska kampania społeczna Fundacji Avalon. Jej celem jest zwrócenie uwagi na problem niezauważalności osób z niepełnosprawnościami. Kampania ukazuje OzN jako pełnowartościowych członków społeczeństwa – zwłaszcza w zakresie uczestnictwa w życiu społecznym, medialnym, budowaniu relacji czy wypełnianiu różnorodnych ról społecznych i zawodowych. Bohaterami kampanii są osoby z niepełnosprawnościami, które podzieliły się swoimi doświadczeniami, historiami i problemami by uwrażliwić społeczeństwo na potrzeby różnych grup społecznych. Projekt jest współfinansowany przez PFRON. Więcej informacji o kampanii oraz jej bohaterach znajduje się na stronie www.fundacjaavalon.pl.
O Fundacji Avalon
Fundacja Avalon to jedna z największych organizacji pozarządowych w Polsce wspierających osoby z niepełnosprawnościami i przewlekle chore, powstała w 2006 roku, a od roku 2009 posiada status organizacji pożytku publicznego. Ma siedzibę w Warszawie, jednak swoim wsparciem obejmuje osoby potrzebujące z całej Polski. Fundacja oferuje pomoc potrzebującym w obszarze finansowym, a także prowadzi szereg programów społecznych i edukacyjnych, mających na celu aktywizację OzN a także zmianę postrzegania osób z niepełnosprawnościami w polskim społeczeństwie. Fundacja Avalon aktualnie wspiera około 14 000 osób z całej Polski. Łączna wartość pomocy udzielonej przez Fundację swoim podopiecznym wynosi blisko 400 mln.
Szczegóły dotyczące działania fundacji znajdują się na oficjalnej stronie www.fundacjaavalon.pl
Źródło informacji: Fundacja Avalon
WP Wiadomości na: