"S" przeciw nauczaniu o korupcji w szkołach podstawowych
Zaniepokojenie planami i trybem wprowadzenia tematyki związanej ze zjawiskami korupcji, począwszy od IV klasy szkół podstawowych, wyraziła Rada Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność". Związek jest przeciwny poruszaniu
tej tematyki w szkole podstawowej.
22.08.2003 | aktual.: 22.08.2003 19:59
Zgodnie z projektem rozporządzenia ministra edukacji w sprawie podstaw programowych nauczania, tematyka związana z korupcją ma być od nowego roku szkolnego poruszana przez nauczycieli na wszystkich przedmiotach począwszy od IV klasy szkoły podstawowej.
Zdaniem Rady Sekcji, najlepszym sposobem realizacji tej tematyki są zajęcia z "wychowania do aktywnego udziału w życiu gospodarczym", jakie są realizowane w gimnazjach oraz podczas przedmiotu "podstawy przedsiębiorczości", który jest wprowadzany do wszystkich szkół ponadgimnazjalnych. "Do podstaw programowych można wprowadzić dodatkowe treści - część już jest" - uważa Rada.
"W naszej opinii najlepszym sposobem przeciwdziałania zjawiskom patologicznym jest tworzenie odpowiedniego klimatu wychowawczego w szkołach, akcentowanie wspólnie z rodzicami znaczenia wartości etycznych, praworządności, punktualności, solidności, eliminowania zjawisk ściągania, podpowiadania, tolerowanie wymuszeń i innych przejawów cwaniactwa. Dotyczy to także odpowiednich wzorców osobowych wśród dorosłych" - czytamy w stanowisku.
Sprzeciw "S" budzi również fakt, że zadanie to narzuca się nauczycielom, bez odpowiedniego przygotowania. "Zdumienie budzi fakt, iż na kilka dni przed nowym rokiem szkolnym brak jest rozporządzenia oraz innych wskazań metodyczno-programowych. Nie chcemy, aby nauczyciele stawali się zakładnikami programów nastawionych głównie na medialno-polityczny użytek" - oceniono w stanowisku.