PolskaRzecznik "pomocna dłoń" dla pacjenta

Rzecznik "pomocna dłoń" dla pacjenta

Należy zachować rzeczników praw pacjenta. Przebudowa systemu ochrony zdrowia wymagać będzie wzmocnienia roli "doradcy" i "przewodnika" po nowym systemie - uważa RPO.

23.06.2002 | aktual.: 27.06.2002 18:27

Z prośbą o rozważenie możliwości utrzymania funkcji rzeczników praw pacjenta zwrócił się do ministra zdrowia Mariusza Łapińskiego Rzecznik Praw Obywatelski prof. Andrzej Zoll. Rzecznicy praw pacjenta działają od 1999 r. przy kasach chorych. Minister zdrowia zapowiedział likwidację kas chorych i zastąpienie ich Narodowym Funduszem Ochrony Zdrowia.

_ Nie ulega wątpliwości, że powołanie rzeczników praw pacjenta w poszczególnych kasach chorych było potrzebne, jakkolwiek podnosić można zastrzeżenia co do ich niezależności wobec np. kierownictwa kasy, a także możliwości działania w sytuacji braku umocowania prawnego tej instytucji oraz sprecyzowanego zakresu kompetencji i środków działania_ - czytamy w liście Zolla do Łapińskiego.

Zdaniem RPO dzięki rzecznikom _ ubezpieczony, pacjent nie został osamotniony w konfrontacji ze zorganizowanym środowiskiem medycznym, systemem powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego oraz istniejącymi trudnościami w zakresie dostępu do świadczeń, a nawet ignorancją praw pacjenta. Pojawił się doradca i przewodnik pacjenta po skomplikowanym systemie_. (reb)

rzecznikprawpacjenta
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)