Ruszyła akcja promująca możliwość zawierania związków partnerskich
Kampania Przeciw Homofobii zainaugurowała akcję "Popieram związki", która ma promować możliwość zawierania w Polsce związków partnerskich. Powstała strona internetowa oraz spot filmowy, który organizatorzy chcieliby wyemitować w telewizji.
15.04.2014 17:00
- Od dawna chcieliśmy zrobić profesjonalny spot o związkach partnerskich. Taki, który byłby mainstreamowy, adresowany do społeczeństwa, do osób heteroseksualnych, i który pokazywałby rzeczywistość par jednopłciowych. Przecież z jednej strony, jeżeli chodzi o bliskość między ludźmi, to ona w ogóle nie różni się od tej, do której wszyscy przywykliśmy; z drugiej jest ta absurdalna sytuacja, w której w świetle polskiego prawa pary żyjące w związkach partnerskich są dla siebie zupełnie obce - powiedziała podczas konferencji prasowej inaugurującej akcję prezes Kampanii Przeciw Homofobii (KPH) Agata Chaber.
Tematem spotu jest dzień z życia młodej kobiety. Kamera pokazuje różne sytuacje, w jakich znajduje się bohaterka, widziane z perspektywy bliskiej jej osoby. Jednocześnie słychać narrację, z której wynika, że dzieli ona życie z kimś zupełnie obcym. Film kończy się sceną, w której kobieta mówi: "W świetle polskiego prawa osoby żyjące w związkach partnerskich są dla siebie zupełnie obce. Zmień to, wyraź swoje poparcie".
Film przygotowały we współpracy z jedną z warszawskich agencji reklamowych KPH oraz koalicja Partnerstwo dla Związków, która skupia ponad 40 organizacji zaangażowanych w działania na rzecz uchwalenia w Polsce praw o związkach partnerskich. W ramach akcji została uruchomiona strona internetowa www.popieramzwiazki.pl, na której można m.in. obejrzeć spot, podzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat związków partnerskich oraz zamieścić własne zdjęcia i materiały wideo dotyczące codziennego życia w takich relacjach.
Na stronie internauci mogą obejrzeć 90-sekundową wersję filmiku, jednak powstał też jego krótszy, trwający 30 sekund wariant na potrzeby emisji w telewizji. - Jeszcze w tym tygodniu spot zostanie przekazany do KRRiT z prośbą o emisję w czasie antenowym przewidzianym dla organizacji pożytku publicznego - zapowiedziała, Chaber zaznaczając, że KPH ma taki status.
Jak powiedziała prezes KPH, akcję wspiera wiele znanych osób - m.in. artyści, sportowcy i dziennikarze. Organizatorzy liczą, że spot będzie rozprzestrzeniany na mediach społecznościowych. Patronat honorowy nad akcją objęła wicemarszałkini sejmu Wanda Nowicka.
- Czuję się odpowiedzialna, choć nie winna, za to, że mamy takie prawo. Żałuję, że wciąż należę do mniejszości polityków i polityczek, którzy uważają, że prawo w Polsce musi zostać zmienione, żeby związki partnerskie zostały przyjęte. Nie ma żadnego powodu, by Polacy i Polki, którzy chcą tworzyć związki partnerskie, z różnych powodów - czy z powodu swojej orientacji seksualnej, czy z innych - nie mogli tego robić. Na taką jawną dyskryminację nie może być zgody - powiedziała Nowicka.
Z badań KPH przeprowadzonych w 2012 r. wynika, że blisko 50 proc. osób nieheteroseksualnych jest w związkach, z czego ponad 40 proc. tworzy relacje trwające dłużej niż trzy lata. Według KPH 87 proc. osób LGBT (lesbijek, gejów, osób biseksualnych i transseksualnych) żyjących w takich relacjach zdecydowałoby się na jej formalizację, gdyby miało taką możliwość.
- Jesteśmy przekonani, że poparcie dla związków partnerskich w Polsce jest, tylko ono jest niewyrażone, może nieco nieustrukturyzowane czy nieprzemyślane. Tym spotem chcemy skłonić do takiej dyskusji, która poszerzy horyzonty, poszerzy perspektywę i zwiększy to widzialne poparcie - wyjaśniła Chaber.