Rusza konkurs na przedsiębiorstwo najbardziej przyjazne macierzyństwu
Rusza konkurs "Mama w pracy", w którym zostaną wyłonione przedsiębiorstwa najbardziej przyjazne macierzyństwu swoich pracownic.
Konkurs jest częścią kampanii społecznej, współorganizowanej przez Fundację Świętego Mikołaja, Caritas i "Rzeczpospolitą". Celem kampanii jest uwrażliwienie pracodawców na potrzeby pracujących kobiet - matek małych dzieci, i przekonanie, że są one wartościowymi lojalnymi pracownikami. Piotr Gabryel z "Rzeczpospolitej" przekonuje, że konkurs ma promować dobre wzorce.
Do wszystkich kobiet pracujących w kilkuset największych firmach mają trafić szczegółowe ankiety pokazujące jak dany pracodawca traktuje macierzyństwo swoich pracownic. "Rzeczpospolita" ma jeszcze w tym roku opublikować wyniki ankiet i wyłonić zwycięzców, którzy otrzymają certyfiktat "Firmy nieprzeciętnie przyjaznej mamom" .
Według badań Instytutu Millward-Brown na temat macierzyństwa kobiet pracujących - matki wracają do pracy najczęściej w rok po urodzeniu dziecka. Jednak dla 60% badanych idealny czas powrotu do pracy to dwa lata. Prawie co trzecia matka na urlopie macierzyńśkim lub wychowawczym spodziewa się zwolnienia, w rzeczywistości pracę traci co szósta.
Dla badanych matek największą przeszkodą w powrocie do pracy nie była jednak postawa pracodawcy, ale problem natury psychologicznej - tęsknota za dzieckiem.
Z badań Instytutu Millward-Brown wynika, że największym udogodnieniem w powrocie do pracy byłaby możliwość pracy w domu, zgoda na ruchome godziny pracy lub przedszkola i żłobki w zakładach pracy.