Rozpoczął się egzamin gimnazjalny z wiedzy matematyczno-przyrodniczej
411 tys. uczniów III klas z ponad 7 tys. gimnazjów w całym kraju przystąpiło do pisania egzaminu z wiedzy matematyczno-przyrodniczej - drugiej części obowiązkowego egzaminu gimnazjalnego.
25.04.2012 | aktual.: 26.04.2012 11:21
We wtorek uczniowie pisali egzamin z wiedzy humanistycznej; w czwartek będą mieli egzamin z języka obcego.
- Jest spokojnie. Wszystko przebiega zgodnie z procedurami - powiedziała przed rozpoczęciem egzaminu rzeczniczka Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Mariola Konopka.
Tegoroczni uczniowie III klas gimnazjów są pierwszym rocznikiem, który uczy się zgodnie z nową podstawą programową nauczania i zdaje egzamin gimnazjalny w nowej formule - po raz pierwszy wyodrębnione zostały zadania z języka polskiego i matematyki, po to, by można było osobno ocenić umiejętności i wiedzę z tych przedmiotów.
Na egzaminie z wiedzy matematyczno-przyrodniczej uczniowie najpierw dostali blok zadań z nauk przyrodniczych - biologii, chemii, fizyki i geografii (będą mieli godzinę na jego rozwiązanie). Następnie będą mieli przerwę, po której przystąpią do bloku zadań z matematyki (ta część egzaminu potrwa półtorej godziny). Uczniowie z dysfunkcjami mogą mieć przedłużony czas na rozwiązanie obu bloków.
Podczas egzaminu gimnazjalnego uczniowie w całym kraju piszą takie same testy. Następnie ich prace są kodowane; sprawdzać je będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych. Od tego roku prace egzaminacyjne będą ocenione w sposób holistyczny (całościowy), a nie według specjalnego klucza. Oznacza to, że przy ocenianiu nie będą brane pod uwagę wszystkie czynności, jakie uczeń podjął podczas rozwiązywania zadania, tylko jego sposób myślenia i skuteczność w dojściu do rozwiązania. Wyniki egzaminu uczniowie poznają w czerwcu.
Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum. Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie może przystąpić do egzaminu w kwietniowym terminie, to będzie go pisać 4, 5 i 6 czerwca.
Wynik egzaminu z części humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i języka obcego na poziomie podstawowym będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Uczeń może ubiegać się o przyjęcie do trzech szkół jednocześnie.