Rosja wznowiła produkcję bombowców strategicznych Tu‑160
Prezydent Rosji Władimir Putin podjął decyzję o wznowieniu produkcji turboodrzutowego ponaddźwiękowego bombowca strategicznego o zmiennej geometrii skrzydeł Tu-160 (w kodzie NATO - Black Jack) - informuje rządowa "Rossijskaja Gazieta".
Dziennik cytuje dowódcę Sił Powietrznych Federacji Rosyjskiej generała Wiktora Bondariewa, według którego zakupionych zostanie co najmniej 50 takich maszyn w wersji zmodernizowanej - Tu-160M. Samoloty będą produkowane w Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego im. Siergieja Gorbunowa w Kazaniu, w Tatarstanie. Pierwsze dwa Siły Powietrzne FR mają otrzymać jeszcze w 2015 roku.
Tu-160 to najcięższy samolot bojowy świata. Obok Tu-95 (w kodzie NATO - Bear), bombowca dalekiego zasięgu napędzanego silnikami turbośmigłowymi, stanowi podstawowe uzbrojenie lotnictwa strategicznego Rosji.
Pierwszy Tu-160, odpowiednik amerykańskiego B-1B, wszedł na uzbrojenie w 1987 roku. Rosyjskie lotnictwo dalekiego zasięgu dysponuje obecnie 15 maszynami tego typu. Od kilku lat są one kolejno modernizowane do wersji Tu-160M w zakładach w Kazaniu. Ich modernizacja ma się zakończyć do 2020 roku.
Tu-160 ma 54,1 m długości i 13,1 m wysokości. Rozpiętość skrzydeł - 55,7/35,6 m. Maksymalna masa startowa - 275 ton. Masa własna - 118 ton. Załoga składa się z czterech osób. Maksymalna prędkość na dużej wysokości - 2000 km/h, maksymalna prędkość nad ziemią - 1000 km/h. Pułap - 16 000 m. Zasięg z normalnym obciążeniem - 13 200 km, z maksymalnym - 10 500 km.
Tu-160 mogą przenosić 12 pocisków rakietowych z głowicami jądrowymi lub konwencjonalnymi oraz 40 ton bomb. Potencjalnie są zdolne do atakowania celów praktycznie na całym terytorium USA. W wersji podstawowej są uzbrojone w pociski manewrujące Ch-555 lub Ch-101.
W wypowiedzi dla "Niezawisimej Gaziety" generał Bondariew zapewnił, że wznowienie produkcji Tu-160 nie wpłynie na termin wprowadzenia do eksploatacji bombowca strategicznego nowego pokolenia PAK DA, nad którym prace trwają od 2009 roku. Pierwsza taka maszyna, powstająca w koncernie Tupolewa, ma się unieść w powietrze w 2019 roku. Produkcja seryjna powinna ruszyć w latach 2021-2022. Na uzbrojenie Sił Powietrznych FR ma wejść w 2023 roku. Samolot ten będzie przypominać kształtem amerykański B-2.
Bondariew poinformował również, że pełną parą idą testy myśliwca piątej generacji Suchoj T-50 (PAK-FA). Mają się zakończyć w 2017 roku. Pierwsze takie maszyny Siły Powietrzne FR otrzymają już w 2016 roku. Wykonany w technologii Stealth samolot ma być odpowiedzią Rosji na amerykańskie F-22 Raptor i F-35 Lightning II. Jest wyposażony w silniki ze zmiennym wektorem ciągu i najnowocześniejszą awionikę.
Oblot Suchoja T-50 nastąpił w styczniu 2010 roku. W lutym 2014 roku pierwszy egzemplarz myśliwca został przekazany do prób państwowych. Maszyna zostanie wprowadzona do służby pod nazwą Su-50.
Dowódca Sił Powietrznych FR oświadczył, że zakupionych zostanie tyle takich samolotów, ile będzie w stanie wyprodukować przemysł. - Wykonają cztery to weźmiemy cztery, wykonają dziesięć - weźmiemy dziesięć - powiedział Bondariew.