Repolonizacja mediów. Co na to Polacy?
Prawie 60 proc. Polaków popiera repolonizację mediów, czyli wprowadzenie ograniczeń dla udziału zagranicznego kapitału w mediach działających w kraju - wynika z badania domu mediowego UM (grupa IPG Mediabrands). Okazuje się, że ten pomysł popierają nie tylko zwolennicy rządu PiS.
Przypomnijmy, że projekt Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego dot. repolonizacji mediów ma trafić do Sejmu przed wakacjami. Większość zwolenników tego pomysłu stanowi elektorat Prawa i Sprawiedliwości - 78,5 proc. Za przyjęciem projektu jest też 34 proc. ankietowanych z grupy osób stawiających się po lewej stronie bądź bliżej centrum sceny politycznej.
Co więcej, zapowiadane zmiany popierają przede wszystkim osoby aktywne zawodowo. Ich odsetek stanowi 63 proc. badanych. 68 proc. ankietowanych to z kolei osoby w wieku 42-51 lat. Za repolonizacją mediów opowiada się 58 proc. emerytów i rencistów oraz 50,5 proc. studentów. Repolonizacji mediów chce także 67 proc. osób z wykształceniem podstawowym czy 62 proc. mieszkańców wsi.
Projekt ma też swoich przeciwników. Pomysł nie podoba się mieszkańcom mniejszych miast (do 100 tys. mieszkańców). 48 proc. z nich uważa, że ograniczenie udziału jest potrzebne, a 52 proc. wyraziło sprzeciw dla projektu. 58 proc. mieszkańców największych miast (powyżej 500 tys.) jest za wprowadzeniem projektu, a przeciw - 42 proc.
Jak wynika z badania, zmian nie chcą głównie osoby dobrze sytuowane, zadowolone ze swojej sytuacji materialnej. 42 proc. z nich przychyla się do propozycji rządu. Jak Polacy z poszczególnych województw oceniają propozycję Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego? 39 proc. z woj. kujawsko-pomorskiego opowiada się za zmianami. Przeciwnego zdania jest 61 proc. 41 proc. Polaków z Wielkopolski chce repolonizacji mediów, przeciwne jej jest zaś 59 proc. Polaków z tego obszaru. 39 proc. osób z woj. podlaskiego to zwolennicy ograniczenia udziału zagranicznego kapitału w mediach, a 61 proc. tej grupy stanowią jego przeciwnicy.
63,5 proc. mężczyzn opowiada się na repolonizacją mediów. Za dobry pomysł uważa ją 54 proc. kobiet, za zły - 46 proc.
Badanie zostało zrealizowane na panelu Ariadna metodą CAWI w dniach 24-28 marca 2017 roku na ogólnopolskiej próbie osób powyżej 18 roku życia (N=1044).
Źródło: wirtualnemedia.pl