ycipk-334ovp

Raport przygotowany dla KRRiT: "Wiadomości to tuba propagandowa władzy"

"Informacje są jednostronne, materiały o obozie władzy propagandowe, komentarze wymieszane z faktami" - tak "Wiadomości" TVP ocenili eksperci z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Raport, zlecony przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, był gotowy w 2017 roku.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Prezes TVP Jacek Kurski podczas konferencji prasowej (zdj. arch.)
Prezes TVP Jacek Kurski podczas konferencji prasowej (zdj. arch.) (East News, Fot: JACEK DOMINSKI/REPORTER)
ycipk-334ovp

Na początku KRRiT nie chciał ujawniać niewygodnej publikacji. Organ tłumaczył wtedy, że z treścią dokumentu musi zapoznać się prezes telewizji publicznej Jacek Kurski. Jednak w opublikowanym materiale nie znalazła się ani jedna uwaga ze strony TVP - donosi "Gazeta Wyborcza".

Jak opisuje dziennik, wnioski krakowskich naukowców dla TVP są niewygodne . "De facto opisują, jak programy informacyjne, m.in. "Teleexpress" i "Wiadomości", łamią ustawę medialną, która nakazuje mediom zachowanie bezstronności, obiektywizmu, pluralizmu i niezależności" - czytamy.

ycipk-334ovp

Punktowanie "Wiadomości" i "Teleexpressu"

Raport Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie jest bardzo precyzyjny. Naukowcy badali programy TVP w wybranych 4 tygodniach, po jednym w każdym z czterech kwartałów 2017 roku. W każdym badanym wydaniu wnioski były podobne.

Zobacz także: Andrzej Duda rośnie w siłę? Jest coś, co "pomoże mu w kampanii"

ycipk-334ovp

Wśród głównych zarzutów wobec "Wiadomości" znalazły się uwagi dotyczące m.in.: selekcji i kolejności nadawania informacji, jednostronności informacji polityczno-gospodarczych, dominacja reprezentantów Prawa i Sprawiedliwości, czy brak pluralizmu i bezstronności.

Naukowcy podawali też konkretne przykłady materiałów. Dostrzeżono, że niektóre tematy zapowiadane przez prowadzącego "Wiadomości" są mylące w stosunku do prezentowanej informacji. Tak było w m.in. podczas emisji materiału "Kolejny unijny szczyt poświęcony Brexitowi". Niemal w całości dotyczył on byłego premiera Donalda Tuska oraz jego przesłuchaniu w prokuraturze.

Wśród największych błędów redakcji "Teleexpressu" eksperci z UPJPII zaliczyli m.in.: miażdżącą przewagę jednej opcji politycznej (PiS), czy łamanie zasady oddzielania informacji od komentarza. Według twórców raportu, oglądanie konkretnego wydania programu TVP "można odnieść wrażenie, że Polska to kraj monopartyjny".

ycipk-334ovp

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Źródło: Gazeta Wyborcza

Polub WP Wiadomości
ycipk-334ovp
ycipk-334ovp