Przed świętami kupujemy pod wpływem impulsów
Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to okres intensywnych zakupów. Niektórzy kupujący mają jednak szczególne predyspozycje psychiczne do wydawanie pieniędzy pod wpływem chwilowych impulsów - uważają badacze amerykańscy z University of New Hampshire. O ich badaniach informuje serwis internetowy Newswise.
24.12.2007 | aktual.: 24.12.2007 12:39
Okazuje się, że na kupowanie pod wpływem impulsu szczególnie narażone są osoby, które odznaczają się elastycznością myślenia i zarazem niskim samoopanowaniem.
Jak tłumaczy współautor badań, prof. Chuck Martin, elastyczność i samoopanowanie to dwie funkcje poznawcze naszego umysłu, które noszą nazwę wykonawczych. Osoby o wysokim stopniu elastyczności myślenia potrafią łatwo zmieniać plany w obliczu pojawiających się przeszkód, pomyłek czy nowych informacji. Łatwo adaptują się do nowych okoliczności.
Z kolei osoby, które wykazują wysoki poziom samoopanowania, potrafią zastanowić się, zanim coś zrobią, powstrzymać się przed pochopnymi wypowiedziami czy działaniem - dodaje Martin.
Naukowcy odkryli, że osoby elastyczne lubią spędzać czas na poszukiwaniu produktów, długo wędrując po sklepie. Nie przywiązują się przy tym do żadnej określanej marki, ale są otwarci na sugestie sprzedawców. A jeśli nie znajdą dokładnie tego, czego szukają, kupują podobny towar.
Jak opisuje Martin, klienci o niskim poziomie samoopanowania oglądają i kupują produkty w sposób chaotyczny. Zdarza się, że biorą jakiś towar, odkładają go, a potem znowu biorą i idą z nim do kasy.
Tacy klienci najczęściej spośród wszystkich badanych odznaczają się tym, co badacze nazwali czynnikiem "Och!". Jest to szczególna, impulsywna podatność na różnego rodzaju przeceny, okazje i promocje.