Prokuratura żąda 18 lat więzienia dla złodziei obrazów
Rumuńska prokuratura zażądała we wtorek maksymalnej kary po 18 lat więzienia dla dwóch sprawców głośnej kradzieży bezcennych obrazów z muzeum Kunsthal w Rotterdamie, w tym Picassa i dwóch dzieł Moneta. Losy skradzionych obrazów nie są znane.
26 listopada ma zapaść wyrok na głównego oskarżonego 29-letniego Radu Dogaru, który został uznany za winnego włamania w nocy z 15 na 16 października 2012 roku do holenderskiego muzeum, oraz na członka gangu Eugena Darie, który również uczestniczył w kradzieży siedmiu płócien.
Łącznie proces objął sześciu oskarżonych; pięciu znajduje się w więzieniu, a jeden, Adrian Procop, uciekł i ukrywa się.
Obrońca Dogaru Catalin Dancu poprosił o "sprawiedliwy wyrok", który weźmie pod uwagę to, że jego klient przyznał się do przestępstwa. Oskarżył muzeum, że nie chroniło swych dzieł w wystarczający sposób, i dodał, że "nikt nie udowodnił, jaka była rzeczywista wartość obrazów".
- Co zrobicie, jeśli pewnego dnia okaże się, że obrazy były fałszywe? - pytał sędziego.
Dogaru podczas wcześniejszej rozprawy oświadczył, że kiedy kradł obrazy, był przekonany, że są to falsyfikaty. - Nie mogłem uwierzyć, że można tam tak po prostu wejść. System bezpieczeństwa praktycznie nie istniał. Drzwi były zamknięte, ale nie zablokowane. Wystarczył zwykły śrubokręt - opowiadał.
Twierdził też, że obrazy, o wartości 100-200 mln euro, nie zostały zniszczone. Matka Dogaru, Olga, mówiła wcześniej śledczym, że spaliła obrazy, aby pozbyć się dowodów przeciwko jej synowi, ale potem wycofała się z tej wersji. Jednak ekspertyza prowadzona przez rumuńskich ekspertów w lipcu wykazała, że w popiołach znalezionych w domu rodziny Dogaru w rumuńskiej wiosce Carcaliu znajdowały się pozostałości trzech obrazów olejnych i gwoździe pochodzące z XIX wieku. Dogaru przekonywał, że mogą to być fragmenty ogrodzenia, w które były wbite ręcznie robione gwoździe, albo XIX-wiecznych ikon, które znajdowały się w domu rodzinnym.
Skradzione dzieła to: "Most Waterloo" oraz "Most Charing Cross" impresjonisty Claude'a Moneta, "Głowa Arlekina" Pabla Picassa, "Czytająca dziewczyna w bieli i żółci" współtwórcy fowizmu Henri Matisse'a, "Kobieta z zamkniętymi oczami" jednego z najwybitniejszych brytyjskich malarzy współczesnych Luciana Freuda, "Kobieta przed otwartym oknem" postimpresjonisty Paula Gauguina (zwana też "Narzeczoną") oraz "Autoportret" Meijera de Haana.