Prezes UOKiK: Hotel Gołębiewski to ani hotel, ani czterogwiazdkowy
"Hotel Gołębiewski" w Wiśle wprowadzał konsumentów w błąd co do
kategorii i standardu obiektu - uznał Marek Niechciał, Prezes
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
26.10.2007 08:00
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W toku postępowania Prezes UOKiK ustalił, że właściciel "Hotelu Gołębiewski" w Wiśle prowadził działalność z naruszeniem ustawy o usługach turystycznych, która określa szczegółowe rodzaje obiektów hotelarskich. Przedsiębiorca może się nimi posługiwać dopiero po spełnieniu określonych wymagań dotyczących m.in. wyposażenia placówki oraz zakresu świadczonych usług. Zgodę na zaszeregowanie obiektu do określonego rodzaju i kategorii wydaje marszałek województwa.
W trakcie postępowania Prezes Urzędu stwierdził, że przedsiębiorca uzyskał odpowiednią zgodę dopiero w lipcu br. Określenie "hotel" umieszczone było, do tego czasu, na budynku, w regulaminach obowiązujących na terenie obiektu w Wiśle, jak również w Internecie oraz folderze reklamowym. Właściciel podawał tym samym nierzetelną, nieprawdziwą i niepełną informację o charakterze placówki, jak również stosował reklamę wprowadzającą w błąd.
Zastrzeżenia Prezesa UOKiK wzbudziło także posługiwanie się symbolem czterech gwiazdek dla oznaczenia standardu obiektu, przez przedsiębiorców współpracujących z Gołębiewskim. Zdaniem Urzędu, właściciel "Hotelu Gołębiewski", wiedząc o takiej praktyce i zachowując milczenie godził się na rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji.
Decyzja Prezesa Urzędu jest ostateczna. Przedsiębiorca nie skorzystał z możliwości odwołania się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, w każdym hotelu i pensjonacie na widocznym miejscu powinny być umieszczone:
" nazwa i adres przedsiębiorcy świadczącego usługi w tym obiekcie,
" tablica określająca rodzaj i kategorię obiektu,
" informacje o zakresie świadczonych usług wraz z podstawowymi cenami,
" informacje o przystosowaniu obiektu do obsługi osób niepełnosprawnych.
Jeżeli okaże się, że hotel nie spełnia określonych wymagań, konsumenci mogą dochodzić swoich roszczeń. Jeżeli umowa została zawarta z biurem podróży, organizator odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy. Wówczas reklamację należy złożyć do organizatora wyjazdu. Natomiast, gdy kontrakt został zawarty bezpośrednio z właścicielem obiektu, reklamację należy złożyć u niego.
UOKiK przypomina, że w sprawach indywidualnych bezpłatną pomoc prawną konsumenci mogą uzyskać u rzeczników konsumentów oraz w organizacjach konsumenckich - informuje Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK.