PolskaPrawo do niewiary. Czy ateiści w Polsce są szykanowani?

Prawo do niewiary. Czy ateiści w Polsce są szykanowani?

- Dziś nie jest już niebezpieczny ksiądz ciągnący za ucho niesforne dzieciaki; teraz zagrożeniem są środowiska prawicowe, traktujące religię jako narzędzie do zwalczania przeciwników - o niebezpieczeństwach łączenia fundamen­talizmu religijnego i politycznego mówi prof. Stanisław Obirek w rozmowie z "Polityką".

Prawo do niewiary. Czy ateiści w Polsce są szykanowani?
Źródło zdjęć: © WP.PL | Andrzej Hulimka

Prof. Obirek uważa, że "większość polityków prawicowych zbliżonych do Radia Maryja mówi językiem, który tworzy ta rozgłośnia, a z drugiej strony tylko używanie takiego języka zapewnia im stałą obecność w tych mediach. Niestety, ten fenomen przenosi się potem na parlament i na inne media. Wybitny filozof Jacek Hołówka powiedział niedawno, że profesorowie, którzy weszli do polityki, nie podnieśli jakości języka debaty publicznej, lecz dostosowali się do języka rynsztoku. Naturalnie można pytać, co było pierwsze – jajko czy kura?".

- W 2006 r., po wygraniu wyborów przez PiS, sformułowałem tezę, która moim zdaniem do dzisiaj nie została sfalsyfikowana: w momencie objęcia władzy przez braci Kaczyńskich w Polsce doszło do połączenia fundamentalizmu religijnego z politycznym. Oba te autorytarne systemy władzy – nad duszami ludzkimi i nad przestrzenią publiczną – są pełzającym faszyzmem - ocenia.

- To oczywiste, że nie żyjemy w latach 30., ale uważam, że należy tu wyraźnie użyć kategorii „odzwyczajania ludzi od odpowiedzialności” i kreowania w nich przekonania, że przynależność do takich grup jak partia wodzowska czy instytucja Kościoła załatwi im zbawienie. Wystarczy, że jesteś z nami; poza nami jest tylko ciemność, porubstwo i grzech. Takie są polskie zmory i niebezpieczeństwa – jeśli jesteś nasz, to będzie dobrze; im mniej będziesz myśleć, tym lepiej, tym skuteczniejsze będą nasze zabiegi manipulacyjne. I to jest klucz do obecnej sytuacji w Polsce - mówi prof. Obirek.

Prof. Stanisław Obirek – teolog, historyk, antropolog kultury i były jezuita, zaangażowany w dialog z innymi religiami i z niewierzącymi. Wykłada w Ośrodku Studiów Amerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego. Autor licznych publikacji, znany z krytycznego stosunku do pontyfikatu Jana Pawła II.

Źródło: Polityka

Źródło artykułu:Polityka
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)