Port Świnoujście wspiera energię wiatrową

Unia Europejska wiele uwagi poświęca projektom na rzecz ochrony środowiska. Przeznacza na ten cel środki finansowe, aby rozwijać niezbędną infrastrukturę czy realizować działania, które przyczyniają się do przeciwdziałania zmianom klimatu. Przykładem takiego wsparcia jest Instrument "Łącząc Europę". Z tego źródła port morski Świnoujście otrzymał dofinansowanie na poprawę dostępu do nowoczesnego terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Inwestycja pozwoli na obsługę największych jednostek instalacyjnych, które transportują komponenty farm wiatrowych. Dzięki tej inwestycji, na Bałtyku będzie mogła powstać i być obsługiwana nowoczesna morska farma wiatrowa, która zapewni Polsce stabilne źródło energii odnawialnej.

Port w Świnoujściu, Fot. Artur Kowalczyk
Port w Świnoujściu, Fot. Artur Kowalczyk
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

04.03.2024 | aktual.: 11.03.2024 10:48

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Zmiany klimatyczne, z którymi mamy współcześnie do czynienia, wymagają od nas podjęcia konkretnych działań. Jednym z kluczowych kroków jest dążenie do osiągnięcia zerowej emisji, czyli zaprzestania wydzielania gazów cieplarnianych, które wpływają negatywnie na stan środowiska naturalnego. Sposobem na to jest m.in. wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Z tego powodu Unia Europejska aktywnie wspiera projekty, które mają przeciwdziałać negatywnym zmianom klimatu, choćby poprzez Instrument "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility – CEF). Realizacja tych inwestycji ma przybliżać państwa członkowskie do osiągnięcia celów klimatycznych ujętych w Europejskim Zielonym Ładzie.

Czym jest CEF?

Instrument "Łącząc Europę" skupia się na rozwijaniu infrastruktury oraz technologii w obszarze transportu, energii i technologii cyfrowych. Jednocześnie zobowiązuje się do promowania rozwiązań proekologicznych. W sektorze transportu jego głównym celem jest wspieranie modernizacji oraz budowy infrastruktury ujętej w Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), która ma strategiczne znaczenie dla integracji Unii Europejskiej. Wszystko po to, by zapewnić wspólne standardy i rozwiązania, które umożliwią m.in. zrównoważony rozwój gospodarczy krajów członkowskich. Szczególnie wspierane są inwestycje w rozwój infrastruktury kolejowej, drogowej, portowej, jak również w rozwój infrastruktury paliw alternatywnych (m.in. stacji ładowania pojazdów elektrycznych czy stacji tankowania wodoru).

Zielone projekty

W ramach drugiej już edycji Instrumentu "Łącząc Europę" Unia kładzie silny nacisk na działania, które zapobiegają zmianom klimatu. Dlatego co najmniej 60% przyznanych środków musi być przeznaczone na realizację celów klimatycznych określonych w Europejskim Zielonym Ładzie. Na wsparcie finansowe mogą zatem liczyć projekty z krajów członkowskich, które pozwolą, m.in. na ograniczenie emisji szkodliwych gazów cieplarnianych czy wdrożenie paliw alternatywnych opartych na odnawialnych źródłach energii. Ciekawym projektem z sektora transportu zgłoszonym przez Polskę jest przystosowanie infrastruktury portu morskiego w Świnoujściu do budowy i obsługi terminala instalacyjnego. Jego realizacja wesprze sektor energetyczny, ponieważ umożliwi budowę morskich farm wiatrowych na Bałtyku, które będą stanowiły stabilne źródło energii odnawialnej.

Port w Świnoujściu, Fot. Dariusz
Port w Świnoujściu, Fot. Dariusz © Adobe Stock

Brama do Bałtyku

Na realizację projektu pn. "Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej" nadbałtycki port uzyskał blisko 66 mln euro dofinansowania, w jednym z pierwszych konkursów z Instrumentu "Łącząc Europę" na lata 2021-2027. Dzięki wsparciu finansowemu w porcie poprawiony zostanie dostęp do terminala instalacyjnego od strony morskiej, m.in. poprzez budowę nabrzeża czy pogłębienie basenu portowego. Inwestycja pozwoli na powstanie terminala instalacyjnego, który będzie w stanie obsługiwać największe jednostki instalacyjne, transportujące kluczowe komponenty farm wiatrowych np. turbiny czy wieże. Dzięki konstrukcji nabrzeży terminala będzie można wstępnie montować jednocześnie 10 wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 110 metrów i masie około 1200 ton każda. Następnie kompletne wieże, turbiny i łopaty będą załadowywane na największe dostępne obecnie specjalistyczne statki. Ta nowoczesna inwestycja jest istotna dla utworzenia otoczenia wspierającego budowę i utrzymanie morskich farm wiatrowych. Dotyczy to m.in. budowy polskiej farmy wiatrowej Baltic Power, której moc ma sięgnąć 1140 MW. Dla porównania, moc dostarczana w 2022 roku przez wszystkie funkcjonujące w Polsce elektrownie wodne to łącznie 2421 MW[1]. Uruchomienie terminala instalacyjnego w Porcie Świnoujście pozwoli na obsługę do 80 turbin wiatrowych rocznie i przyczyni się do przyspieszenia transformacji energetycznej oraz rozwoju gospodarczego Polski.

© materiały partnera

Moc Bałtyku

Morskie farmy wiatrowe to jeden z najdynamiczniej rozwijających się sektorów energetyki w Europie. Cechuje je wysoka efektywność, a także niskie oddziaływanie na środowisko. Technologia ta z sukcesem dostarcza już czystą energię elektryczną mieszkańcom Europy. Budowa farmy wiatrowej Baltic Power stanowi kamień milowy rozwoju polskiej energetyki. Na jej obszarze ma stanąć 76 nowoczesnych turbin wiatrowych, które będą w stanie zasilać rocznie czystą energią ponad 1,5 mln gospodarstw domowych.

[1] Biuletyn Urzędu Regulacji Energetyki, 01/2023

© materiały partnera
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także