Trwa ładowanie...
d1gsgsg
eksport
26-10-2000 14:49

Polski eksport - droga ku przyszłości

d1gsgsg
d1gsgsg

_ Przyszłość polskiego eksportu leży we wzroście konkurencyjności przede wszystkim działalności naszych przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych. Poprawić je może aktywna polityka ze strony państwa_ - powiedział wicepremier, minister finansów Janusz Steinhoff na rozpoczętej w czwartek konferencji przedsiębiorców, polityków i ekspertów "Przyszłość polskiego eksportu".

Minister podkreślał konieczność mobilizacji polskich przedsiębiorców, przy aktywnym udziale państwa. Zdaniem Steinhoffa _ administracja rządowa musi mieć wsparcie ze strony organizacji biznesowych i razem muszą tworzyć lobbing na rzecz polskiego eksportu_.

Minister podkreślił, że _ nawet największe kwalifikacje radców handlowych, największe systemy informacyjne i akcje promocyjne, nie wyręczą polskich firm w aktywności na rynkach zagranicznych._

Państwo wprowadza ustawodawstwo dostosowujące nasze prawo do norm obowiązujących w Unii Europejskiej. W parlamencie przygotowywane są ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach kredytów eksportowych, dopłaty do oprocentowania tych kredytów ze środków publicznych.

d1gsgsg

Połączenie działań sektora państwowego i prywatnego jest konieczne do rozwoju eksportu. _ Jeżeli spojrzymy na to z tej perspektywy to ściana 15-milionowego deficytu w handlu zagranicznym okaże się ścianą do pokonania_ - zakończył wicepremier.

Danuta Huebner sekretarz wykonawczy Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ zwróciła uwagę, że eksport może także pomóc rozwiązać jeden z największych obecnie problemów gospodarczych kraju - rosnące bezrobocie.

Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej, jednego ze współorganizatorów konferencji, tłumaczył, iż dwudniowe spotkanie ma służyć zdiagnozowaniu stanu handlu zagranicznego, pokazaniu barier, które spotyka polski eksport. Specjaliści omawiają m.in. tendencje w eksporcie, sytuację Polski w tej dziedzinie, miejsce naszego kraju w gospodarce światowej, drogi rozwoju.

Polski handel zagraniczny musi stawić czoła m.in. niskiej rentowności naszego eksportu, niekonkurencyjności naszych produktów i usług, niedostatecznemu popytowi zagranicznemu, zbyt małej promocji, nieznajomości metod organizacji handlu zagranicznego przez polskich przedsiębiorców, zagranicznym normom jakości, kontyngentom zewnętrznym.

Zmiany nie będą widoczne jutro. _ Nie ma działań z soboty na niedzielę w tym obszarze_ -podkreślał Tadeusz Donocik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki konferencja ma wypracować pewne propozycje, pokazać różne rozwiązania. _ Jeżeli zaczniemy świadomie je realizować, to ja myślę, że za rok może być lepiej_ - dodał. (reb)

d1gsgsg
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1gsgsg
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj