_ Przyszłość polskiego eksportu leży we wzroście konkurencyjności przede wszystkim działalności naszych przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych. Poprawić je może aktywna polityka ze strony państwa_ - powiedział wicepremier, minister finansów Janusz Steinhoff na rozpoczętej w czwartek konferencji przedsiębiorców, polityków i ekspertów "Przyszłość polskiego eksportu".
Minister podkreślał konieczność mobilizacji polskich przedsiębiorców, przy aktywnym udziale państwa. Zdaniem Steinhoffa _ administracja rządowa musi mieć wsparcie ze strony organizacji biznesowych i razem muszą tworzyć lobbing na rzecz polskiego eksportu_.
Minister podkreślił, że _ nawet największe kwalifikacje radców handlowych, największe systemy informacyjne i akcje promocyjne, nie wyręczą polskich firm w aktywności na rynkach zagranicznych._
Państwo wprowadza ustawodawstwo dostosowujące nasze prawo do norm obowiązujących w Unii Europejskiej. W parlamencie przygotowywane są ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach kredytów eksportowych, dopłaty do oprocentowania tych kredytów ze środków publicznych.
Połączenie działań sektora państwowego i prywatnego jest konieczne do rozwoju eksportu. _ Jeżeli spojrzymy na to z tej perspektywy to ściana 15-milionowego deficytu w handlu zagranicznym okaże się ścianą do pokonania_ - zakończył wicepremier.
Danuta Huebner sekretarz wykonawczy Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ zwróciła uwagę, że eksport może także pomóc rozwiązać jeden z największych obecnie problemów gospodarczych kraju - rosnące bezrobocie.
Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej, jednego ze współorganizatorów konferencji, tłumaczył, iż dwudniowe spotkanie ma służyć zdiagnozowaniu stanu handlu zagranicznego, pokazaniu barier, które spotyka polski eksport. Specjaliści omawiają m.in. tendencje w eksporcie, sytuację Polski w tej dziedzinie, miejsce naszego kraju w gospodarce światowej, drogi rozwoju.
Polski handel zagraniczny musi stawić czoła m.in. niskiej rentowności naszego eksportu, niekonkurencyjności naszych produktów i usług, niedostatecznemu popytowi zagranicznemu, zbyt małej promocji, nieznajomości metod organizacji handlu zagranicznego przez polskich przedsiębiorców, zagranicznym normom jakości, kontyngentom zewnętrznym.
Zmiany nie będą widoczne jutro. _ Nie ma działań z soboty na niedzielę w tym obszarze_ -podkreślał Tadeusz Donocik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki konferencja ma wypracować pewne propozycje, pokazać różne rozwiązania. _ Jeżeli zaczniemy świadomie je realizować, to ja myślę, że za rok może być lepiej_ - dodał. (reb)