Polacy uważają, że reklamy kłamią
Zip Culture, Word of Mouth, Multitasking, User Generated Content i
mCommerce - to trendy, które będą rządziły polskim konsumentem w
2008 roku. Pierwszą część rezultatów kilkumiesięcznej pracy
zaprezentowała wczoraj agencja reklamowa Tequila\Polska.
30.11.2007 08:00
Jak wynika z badań 46% Polaków nadal uważa, że reklamy kłamią. Mimo iż konsekwentnie poprawia się nastawienie konsumentów wobec reklam, Polacy bardziej polegają na sobie i innych. Prawie 50% respondentów poleca chętnie innym leki i inne produkty, często z własnej inicjatywy, lubimy również dzielić się informacjami.
*Zip Culture * Około 40% Polaków nie rozumie tego, co czyta, a kolejne 30% rozumie, ale w niewielkim stopniu - wynika z badań międzynarodowych organizacji PISA (Międzynarodowego Programu Oceny Umiejętności Uczniów) i OECD (Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju). Potwierdzają to również badania przeprowadzone przez IQS and Quant Group. Zaledwie 37% badanych odpowiedziało poprawnie na wszystkie pytania dotyczące krótkiego tekstu opisującego właściwości pewnego napoju, najwięcej poprawnych odpowiedzi - 46% udzieliły osoby w wieku 20-29 lat.
User Created Media / User Generated Content - przekaz zindywidualizowany
Ponad 70 mln blogów obejmuje Technorati.com, ponad 3,5 miliona blogów zajmuje Polska blogosfera, MySpace ma ponad 200 milionów kont, a grono.net ponad 1,2 miliona. Miesięczny zasięg witryn z plikami audio/wideo wynosił w lipcu 2006 około 40%, a w styczniu tego samego roku około 20% (wg Megapanel PBI/Gemius). Te dane potwierdzają zjawisko, jakim jest przejmowanie kontroli przez konsumentów nad mediami i współtworzenie contentu przekazu mediowego przez odbiorców tych mediów. Najpopularniejsze formy UGC to: listy dyskusyjne, fora, blogi, serwisy społecznościowe oraz recenzje konsumenckie i serwisy do prezentowania materiałów foto, video, audio lub tekstowych. Istotą UGC/UCM jest zatarcie podziału na producentów/wydawców/twórców i "zwykłych odbiorców/użytkowników".
mCommerce / eCommerce
79% Polaków w wieku od 15-19 lat i 37% najstarszych w wieku od 60-70 lat chciałoby używać telefonu komórkowego do płacenia za różne usługi - wynika z badań IQS and Quant Group. Osoby w wieku do 20 lat najchętniej wydawałyby pieniądze na dodatki do telefonów oraz bilety na imprezy kulturalne. Badani w wieku średnim dodatkowo częściej wskazywali na różne codzienne sytuacje - drobne zakupy, bilety komunikacji miejskiej i parkingowe, przekąski czy wypożyczenie filmu.
Liczba czynności wykonywanych za pomocą telefonu maleje wraz z wiekiem: żadnej nie wykonuje jedynie 4% osób poniżej 20 roku życia i aż 72% w wieku 60-70 lat. Najaktywniej wykorzystują swój telefon osoby w wieku 20-29 lat; wszystkie czynności poza dokonywaniem przelewów i zakupów wykonują oni częściej niż w populacji. Osoby poniżej 20 roku życia najczęściej korzystają z popularnych usług (sms\mms, robienie filmów i zdjęć, udział w konkursach i korzystanie z internetu), za to rzadziej korzystają z usług finansowych. SMS-y\MMS-y wysyła prawie każdy badany w wieku do 20 lat (95%) i zaledwie co czwarta osoba w wieku 60-70 lat (26%).
*Postępujący Multitasking *Ponad połowa Polaków deklaruje, że korzysta z co najmniej 2 mediów równocześnie, ponad dwie piąte osób w wieku do 29 lat w jednym momencie jest w stanie korzystać z trzech różnych mediów. 40% osób z wykształceniem zasadniczym zawodowym oglądając telewizję czyta prasę, 38% kobiet ogląda telewizję, równocześnie rozmawiając przez telefon, a 31% mieszkańców małych miast czytając prasę słucha radia. Mężczyźni deklarują, że są bardziej zajęci niż kobiety, im młodsi respondenci, tym wyższy odsetek deklaracji. Polacy chętnie korzystają z wielu mediów w tym samym czasie - wynika z badania przeprowadzonego przez Pentor Research International w czerwcu 2007.
W Polsce, podobnie, jak w krajach zachodnich obserwuje się nasilenie zjawiska, jakim jest multitasking. Konsumenci sami wybierają to, co im najbardziej odpowiada, intensywnie współużytkują media.
Multitasking dotyczy współużytkowania mediów zarówno tradycyjnych (telewizja, prasa, radio, telefon), jak i nowoczesnych (telefon komórkowy, internet). Nie jest to zjawisko nowe, lecz dopiero obecnie w widoczny sposób rośnie jego natężenie. Multitasking ma efekt pozytywny, bo firmy mają dzięki temu możliwość dotarcia do klienta na różne sposoby. Ale ma też o wiele bardziej dotkliwy efekt negatywny, ponieważ klienci nie są w stanie skupić się na jednym medium na raz, są rozkojarzeni, rozproszeni. W tym wypadku skutecznym sposobem dotarcia do konsumenta jest integracja przekazu reklamowego.
Trendy zidentyfikowane zostały w oparciu o badania Instytutu IQS and Quant Group oraz Pentor Research International.