Polacy odkryli K08SK9B - asteroidę w Pasie Głównym

Serwis Astronomia.pl poinformował o nowym polskim odkryciu - nieznaną dotąd asteroidę z Pasa Głównego znaleźli uczniowie szczecińskiego liceum biorący udział w
międzynarodowej kampanii poszukiwania planetoid organizowanej przez NASA i Astronomical Research Institute.

d3wndks

Polscy uczniowie kilkanaście razy odkrywali asteroidy - w roku ubiegłym i pierwszej połowie bieżącego roku. To najnowsze jest efektem pracy w rozpoczętej na początku października 2008 roku kampanii, której celem, podobnie jak w poprzednich edycjach, jest odnajdywanie nieznanych dotąd małych obiektów Układu Słonecznego.

Obiekty te, przede wszystkim niewielkie asteroidy, po odkryciu są także sprawdzane pod względem potencjalnego zagrożenia dla Ziemi - ich orbity są dokładnie weryfikowane, dzięki czemu możliwe jest ustalenie czy w przyszłości mogą one uderzyć w powierzchnię naszej planety.

Odkrycia planetoidy K08SK9B dokonali 6 października 2008 roku uczniowie XIII Liceum Ogólnokształcącego w Szczecinie - Krzysztof Będkowski i Jakub Zaborowski. Pracowali oni pod opieką nauczyciela fizyki i astronomii Tomasza Skowrona.

Odnalezienie przez polskich uczniów asteroidy potwierdził już Patrick Miller z Astronomical Research Institute, który jest głównym koordynatorem Międzynarodowej Kampanii Poszukiwania Asteroid (International Asteroid Search Campaign).

Dane nowoodkrytego obiektu wkrótce trafią również do mieszczącego się na Harvardzie ośrodka Minor Planet Center, gromadzącego dane o małych ciałach Układu Słonecznego dla Międzynarodowej Unii Astronomicznej i NASA.

W jesiennej kampanii poszukiwania NEO biorą udział dwa polskie zespoły - uczniowie i nauczyciele z Gimnazjum Miejskiego w Toruniu oraz z XIII Liceum Ogólnokształcącego w Szczecinie.