Polacy nie boją się zakupów w Internecie
16% Polaków robi zakupy w Internecie, 4% unika tego z obawy o bezpieczeństwo transakcji, a większość po prostu z Internetu nie korzysta - wynika z danych opublikowanych przez Eurostat z okazji obchodzonego 12 lutego Dnia Bezpiecznego Internetu.
08.02.2008 | aktual.: 08.02.2008 17:52
Średnio w UE 30% obywateli w wieku 16-74 lata korzysta z możliwości internetowych zakupów. Ale jednocześnie aż 12% powstrzymuje się od tego, nie dowierzając w skuteczność zabezpieczeń oferowanych przez wirtualne sklepy i wystawców kart.
Porównując dane trzeba wziąć pod uwagę, że w 2007 roku tylko 44% Polaków w ogóle korzystało z Internetu, tymczasem na poziomie UE ten odsetek wynosi 57%.
Najbardziej skorzy do zakupów z myszką w ręku są obywatele krajów, gdzie Internet jest najbardziej popularny: Duńczycy, Holendrzy, Szwedzi, Brytyjczycy i Niemcy (52-55% społeczeństwa robi internetowe zakupy). Wyjątek stanowi mocno zinformatyzowana Estonia, gdzie 64% obywateli korzysta z Internetu, ale tylko 9% - do robienia zakupów.
Najwięcej obaw o związane z tym bezpieczeństwo mają Hiszpanie (27% powstrzymuje się przed zakupami) i Finowie (26%), co może dziwić, jeśli weźmie się pod uwagę, że są oni z Internetem za pan brat i aż 79% z nich korzysta z Internetu na co dzień. Dla przykładu: 84% fińskich internautów obsługuje w sieci swoje konto bankowe (w Estonii 83%, w Holandii 77%).
W Polsce bankowość internetowa ma stosunkowo mało zwolenników - 29% wszystkich użytkowników Internetu. Średnia w UE to 44%. W tyle są Bułgarzy i Rumuni (5-7%).
Szczegółowe dane pokazują, że Polacy są najmniej przezornymi użytkownikami Internetu w UE - tylko 13% z nich robi zapasowe kopie na wypadek zainfekowania komputera wirusem albo innej awarii. Najbardziej zapobiegliwi są pod tym względem Grecy (43% użytkowników), Francuzi (35%), Maltańczycy (34%).
Michał Kot
Polecamy:
» Najnowsze wiadomości z kraju i świata