PolskaPieniądze mogą pokonać raka

Pieniądze mogą pokonać raka

Ruszyła kolejna odsłona wyjątkowej kampanii prowadzonej przez Alivię - Fundację Onkologiczną Osób Młodych. O tym, czy pieniądze rzeczywiście mogą pokonać raka przekonał się Pan Marek, jeden z podopiecznych fundacji.

Pieniądze mogą pokonać raka
Źródło zdjęć: © Fundacja Alivia

15.04.2014 12:34

Gdyby Jan Kochanowski żył w dzisiejszej Polsce, jego fraszka zapewne brzmiałaby: „Szlachetne zdrowie, nikt się nie dowie, ILE KOSZTUJESZ, aż się zepsujesz”.

- Poprzez tę kampanię staramy się pokazać, z czym mierzy się większość pacjentów onkologicznych. Głównym problemem są skromne środki finansowe, co przekłada się m.in. na utrudniony dostęp do świadczeń medycznych. Leczenie refundowane przez NFZ jest niewystarczające – pacjenci zmagają się z długimi terminami realizacji danych usług, lub potrzebują terapii, które w ramach obowiązującego systemu nie podlegają refundacji. Dlatego też muszą zorganizować finansowanie we własnym zakresie, co w większości przypadków jest wielkim wyzwaniem. Dlatego wzywamy wszystkich do pomocy! Przekazując niewielkie kwoty – a w tym wypadku 1% podatku, który i tak byłby zaanektowany przez urzędy skarbowe – możemy przyczynić się do poprawy warunków życia wielu chorych na nowotwory – mówi Bartosz Poliński, prezes fundacji Alivia (www.alivia.org.pl).

Pomysł nawiązuje do archetypicznej walki dobra ze złem – przedstawia spektakularną walkę symbolicznych postaci: raka i świnki-skarbonki zasilanej złotówkami. Świnka to symbol prowadzonego przez Alivię programu Skarbonka (http://www.alivia.org.pl/ty-dla-alivii/skarbonki/), który pomaga chorym na raka pokryć nierefundowane koszty leczenia. Widz w tej walce może być jednym z tych, dzięki którym możliwe jest zwycięstwo – wystarczy, że przekaże 1% podatku (http://www.alivia.org.pl/rozliczenie-pit-1-procent/). Spot reklamowy przypomina trailer z gry komputerowej i w emocjonujący sposób pokazuje, że pieniądze mogą pomóc pokonać raka.

Fundacja nie dysponuje środkami na płatne emisje w telewizji, dlatego głównym kanałem komunikacji jest platforma YouTube. W zeszłym roku, zamieszczoną tam pierwszą odsłonę kampanii zobaczyło ponad 80 tysięcy ludzi. Kampania została bardzo dobrze odebrana. Wielu internautów zostawiało entuzjastyczne, spontaniczne komentarze pod filmem: „Reklama mną wstrząsnęła! Najlepsza reklama mojego życia!!!! Zatkało mnie, a na koniec łzy mi poleciały, dodatkowo muzyka jest idealna! Dobry przekaz, robi wrażenie!!! GRATULACJE dla marketingu fundacji!” lub „Niesamowita kampania. Gratuluję pomysłu i wykonania. Wykonaliście kawał dobrej roboty. Jest moc!.”

Pomóż pokonać raka

O tym, jak prawdziwe jest hasło kampanii przekonał się Pan Marek, 41-latek, który – między innymi dzięki finansowaniu przez Alivię kosztów związanych z eksperymentalnym leczeniem w USA – całkowicie odzyskał zdrowie. W momencie pierwotnej diagnozy w Polsce jego choroba została sklasyfikowana jako nieuleczalna, a dalsze rokowania były niepewne. Wielu podopiecznych fundacji, dzięki hojności ludzi dobrej woli i pomocy przekazanej w formie 1% podatku – żyje dłużej i w lepszym zdrowiu.

- W ramach Programu Skarbonka pomogliśmy 40 chorym na raka pokryć wydatki związane z leczeniem, których nie refunduje NFZ. W 2013 roku przekazaliśmy potrzebującym 209 910,00 zł na ratowanie ich życia i zdrowia. Obecnie, pod koniec 1 kwartału 2014 roku suma ta wzrosła już do 320 888 zł – tłumaczy Bartosz Poliński.

Inaczej o raku

- Wiele osób myśli, że rak to już koniec. Wyrok. W kampanii „Pieniądze mogą pokonać raka” chcemy powiedzieć, że to nie jest łatwa walka, ale często można ją wygrać! Rzeczywistość jest brutalna. Taka też jest nasza kampania, jednak jednocześnie jej przekaz jest bardzo pozytywny: zagrzewa do walki i daje nadzieję na zwycięstwo! Nie chcemy słodzić, wzbudzać litości czy wyciskać łez. Chcemy zachęcić do działania – mówi Aleksandra Jurkiewicz, Strategy Director DDB Warszawa.

- Pieniądze są naszym najważniejszym orężem, ponieważ NFZ nie finansuje części najnowszych lub eksperymentalnych metod leczenia - dlatego wielu chorych nie może z nich skorzystać. O jakich kwotach mówimy? Leczenie jednej osoby czasem oznacza jednorazowy wydatek kilkuset tysięcy złotych, a czasem trwa latami i może kosztować od kilku do kilkudziesięciu tysięcy miesięcznie. Kwoty te przekraczają możliwości finansowe praktycznie każdego z nas. Dlatego właśnie potrzebne jest dodatkowe wsparcie finansowe i to wielu ludzi. Jedną z jego form może być przekazanie 1% podatku. Wystarczy w PIT wpisać KRS Alivii: 0000358654 – dodaje Agata Polińska z fundacji Alivia (www.alivia.org.pl).

Rak nie czeka w kolejce

Na nowotwór może zachorować każdy. Coraz więcej ludzi żyje z rakiem. Alivia chce przekonać, że taka diagnoza nie powinna powodować załamywania rąk ani poczucia bezradności. Żeby wygrać, trzeba samemu szukać informacji, pytać, konsultować u kilku lekarzy, inwestować prywatne środki w diagnostykę wykonaną na czas, czasem szukać pomocy zagranicą, sprawdzać zaproponowane rozwiązania, a czasem nawet wybrać inną drogę leczenia niż oferowana przez polski system opieki zdrowotnej.

Według informacji Krajowej Bazy Danych Nowotworowych, w Polsce średnio 43 proc. pacjentów zapadających na choroby nowotworowe przeżywa 5 lat. To jeden z niższych wskaźników w Europie, gdzie dąży się do osiągnięcia skuteczności leczenia na poziomie 70 proc.

- Musimy sobie uświadomić, że każdy procent to tysiące chorych. Rocznie w Polsce mamy do czynienia z ok. 150 tys. nowych zachorowań. Po okresie 5 lat od diagnozy przeżyje ok. 65 tys. osób. Gdyby skuteczność leczenie wzrosła do 70 proc. życiem mogłoby się cieszyć dodatkowe 40 tys. chorych. To więcej niż wszyscy mieszkańcy Giżycka! – tłumaczy Bartosz Poliński.

Założyciele fundacji przeszli trudną drogę walki o życie z chorobą nowotworową i wiedzą, że nie jest łatwa – wymaga siły, determinacji, samozaparcia i wsparcia. Dlatego wpisanie w rozliczenie PIT nr KRS 0000358654 to pomoc na wagę życia!

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)