Opłata paliwowa przyspieszy budowę dróg

Powołanie Krajowego Funduszu Drogowego i wprowadzenie opłaty paliwowej w wysokości 95 zł za tonę paliwa mają, według ministra infrastruktury Marka Pola, przyspieszyć realizację programu budowy autostrad i dróg ekspresowych oraz umożliwić wykorzystanie unijnych funduszy pomocowych.

"Aby realizacja programu budowy dróg i autostrad mogła nabrać przyspieszenia, konieczne są zmiany legislacyjne zapewniające zgromadzenie dodatkowych środków finansowych" - powiedział Pol w poniedziałek posłom z sejmowej Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw związanych z programem rządowym "Przedsiębiorczość, Rozwój, Praca".

W poniedziałek w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o autostradach płatnych.

Ustawa przewiduje powstanie Krajowego Funduszu Drogowego, który będzie gromadził środki finansowe na budowę, modernizację i utrzymanie autostrad, dróg ekspresowych i innych dróg krajowych.

Głównym źródłem finansowania tych zadań, a więc przychodów funduszu, ma być właśnie opłata paliwowa pobierana od wprowadzanych na rynek krajowy paliw oraz gazu wykorzystywanego do napędzania pojazdów. Według ustawy, opłatę mają uiszczać producenci i importerzy paliw oraz sprzedawcy gazu.

Ustawa przewiduje, że opłata ta wyniesie 95 zł za tonę paliwa, a podstawą do jej naliczenia będzie ilość paliwa lub gazu, od jakiej producent lub importer płacą podatek akcyzowy. Opłatę będą pobierać urzędy skarbowe lub izby celne. Pieniądze gromadzone w funduszu będą lokowane w Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK)
.

Projekt ustawy wprowadza też maksymalne progi opłat, jakie mogą być pobierane przez firmy mające koncesje na eksploatację autostrad. Za przejazd 1 km autostrady samochody osobowe miałyby płacić nie więcej niż 44 grosze.

Według szacunków rządu, wprowadzenie opłaty paliwowej zwiększy środki na budowę dróg krajowych i autostrad o ponad 1 mld zł rocznie.

"Bez utworzenia funduszu i wprowadzenia opłaty paliwowej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie będzie mogła wykorzystać środków wspólnotowych, przeznaczonych na programy drogowe" - czytamy w rządowym uzasadnieniu projektu ustawy.

"Chcemy, by w 2005 roku autostrada A2 przebiegała od Nowego Tomyśla do Strykowa, autostrada A4 - od Olszyny do Krakowa i by w tym czasie realizowane były odcinki od Nowego Tomyśla do granicy niemieckiej oraz odnoga A4 do Zgorzelca" - powiedział Pol.

Rządowy program "Infrastruktura - klucz do rozwoju" zakłada wybudowanie 1700 km dróg ekspresowych i autostrad do 2010 roku, w tym do roku 2005 miało powstać 500 km autostrad i 200 km dróg ekspresowych. Koszt budowy 1 km autostrady wynosi 20 mln zł.

Komisja skierowała projekt ustawy do dalszych prac w podkomisji gospodarki. (PAP)/(RM)

Wybrane dla Ciebie
Nawrocki ujawni majątek. "Nie ma nic do ukrycia"
Nawrocki ujawni majątek. "Nie ma nic do ukrycia"
"Lekkie mdłości". Tusk o spotkaniu Hołowni
"Lekkie mdłości". Tusk o spotkaniu Hołowni
Tusk: nie daliście mi zwycięstwa
Tusk: nie daliście mi zwycięstwa
"Dość szybko". Tak do Tuska dotarło, że Trzaskowski przegrał wybory
"Dość szybko". Tak do Tuska dotarło, że Trzaskowski przegrał wybory
"Skandaliczne". Węgry krytykują decyzję ws. Żurawlowa
"Skandaliczne". Węgry krytykują decyzję ws. Żurawlowa
Wysadził Nord Stream? Ukrainiec zaprzecza
Wysadził Nord Stream? Ukrainiec zaprzecza
Nagle na sali rozległ się śmiech. "Tak myślałem"
Nagle na sali rozległ się śmiech. "Tak myślałem"
Rozmowa w cztery oczy? Trump o spotkaniu z Putinem
Rozmowa w cztery oczy? Trump o spotkaniu z Putinem
"Twoja matka". Kuriozalna odpowiedź Białego Domu na pytanie o Putina
"Twoja matka". Kuriozalna odpowiedź Białego Domu na pytanie o Putina
Co z Tomahawkami dla Ukrainy? Trump mówi o "problemie"
Co z Tomahawkami dla Ukrainy? Trump mówi o "problemie"
"Tak". Krótka odpowiedź Trumpa na kluczowe pytanie
"Tak". Krótka odpowiedź Trumpa na kluczowe pytanie
Niemka awanturowała się w samolocie. Strażnicy interweniowali w Warszawie
Niemka awanturowała się w samolocie. Strażnicy interweniowali w Warszawie