Opłata paliwowa przyspieszy budowę dróg

Powołanie Krajowego Funduszu Drogowego i wprowadzenie opłaty paliwowej w wysokości 95 zł za tonę paliwa mają, według ministra infrastruktury Marka Pola, przyspieszyć realizację programu budowy autostrad i dróg ekspresowych oraz umożliwić wykorzystanie unijnych funduszy pomocowych.

28.07.2003 16:04

"Aby realizacja programu budowy dróg i autostrad mogła nabrać przyspieszenia, konieczne są zmiany legislacyjne zapewniające zgromadzenie dodatkowych środków finansowych" - powiedział Pol w poniedziałek posłom z sejmowej Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw związanych z programem rządowym "Przedsiębiorczość, Rozwój, Praca".

W poniedziałek w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o autostradach płatnych.

Ustawa przewiduje powstanie Krajowego Funduszu Drogowego, który będzie gromadził środki finansowe na budowę, modernizację i utrzymanie autostrad, dróg ekspresowych i innych dróg krajowych.

Głównym źródłem finansowania tych zadań, a więc przychodów funduszu, ma być właśnie opłata paliwowa pobierana od wprowadzanych na rynek krajowy paliw oraz gazu wykorzystywanego do napędzania pojazdów. Według ustawy, opłatę mają uiszczać producenci i importerzy paliw oraz sprzedawcy gazu.

Ustawa przewiduje, że opłata ta wyniesie 95 zł za tonę paliwa, a podstawą do jej naliczenia będzie ilość paliwa lub gazu, od jakiej producent lub importer płacą podatek akcyzowy. Opłatę będą pobierać urzędy skarbowe lub izby celne. Pieniądze gromadzone w funduszu będą lokowane w Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK)
.

Projekt ustawy wprowadza też maksymalne progi opłat, jakie mogą być pobierane przez firmy mające koncesje na eksploatację autostrad. Za przejazd 1 km autostrady samochody osobowe miałyby płacić nie więcej niż 44 grosze.

Według szacunków rządu, wprowadzenie opłaty paliwowej zwiększy środki na budowę dróg krajowych i autostrad o ponad 1 mld zł rocznie.

"Bez utworzenia funduszu i wprowadzenia opłaty paliwowej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie będzie mogła wykorzystać środków wspólnotowych, przeznaczonych na programy drogowe" - czytamy w rządowym uzasadnieniu projektu ustawy.

"Chcemy, by w 2005 roku autostrada A2 przebiegała od Nowego Tomyśla do Strykowa, autostrada A4 - od Olszyny do Krakowa i by w tym czasie realizowane były odcinki od Nowego Tomyśla do granicy niemieckiej oraz odnoga A4 do Zgorzelca" - powiedział Pol.

Rządowy program "Infrastruktura - klucz do rozwoju" zakłada wybudowanie 1700 km dróg ekspresowych i autostrad do 2010 roku, w tym do roku 2005 miało powstać 500 km autostrad i 200 km dróg ekspresowych. Koszt budowy 1 km autostrady wynosi 20 mln zł.

Komisja skierowała projekt ustawy do dalszych prac w podkomisji gospodarki. (PAP)/(RM)

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)