Drastyczne ograniczenia w ruchu na Lotnisku Chopina i w Modlinie. Jest rozporządzenie
W poniedziałek wieczorem w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Rady Ministrów ws. ograniczenia w ruchu powietrznym. Dokument umożliwia drastyczne zmniejszenie liczby operacji lotniczych na stołecznym Lotnisku Chopina i w porcie lotniczym Warszawa/Modlin. Dokument wchodzi w życie już 1 maja i na razie ma obowiązywać do końca miesiąca. To pokłosie trwającego konfliktu z kontrolerami ruchu lotniczego w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
W rozporządzeniu napisano, że "w związku z ograniczeniem dostępności służb żeglugi powietrznej obsługujących operacje lotnicze oraz obniżeniem deklarowanej pojemności rejonu kontrolowanego TMA Warszawa, który obejmuje Lotnisko Chopina w Warszawie (EPWA) i lotnisko Warszawa/Modlin (EPMO), wprowadza się ograniczenia możliwości wykonywania operacji lotniczych w TMA Warszawa".
Warszawa. Ograniczenie w ruchu lotniczym
W dokumencie podkreślono, że operacje lotnicze na Okęciu i w Modlinie mogą być wykonywane w godzinach 9.30–17:00 czasu lokalnego, "pod warunkiem zapewnienia służb żeglugi powietrznej obsługujących te operacje oraz nieprzekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa".
Dalej podano, że "w przedziale czasowym, o którym mowa (...) przylot statku powietrznego, który zamierza następnie wykonać operację odlotu w tym samym dniu, może być wykonany nie później niż do godziny 15.45 czasu lokalnego (LT)".
W rozporządzeniu, które ukazało się w Dzienniku Ustaw dodano, że aby zapewnić możliwie największą dostępność "usług regularnego przewozu lotniczego w TMA Warszawa pierwszeństwo wykonania mają operacje lotnicze na Lotnisku Chopina w Warszawie (EPWA)".
W związku z tym w ramach pierwszeństwa "operacje lotnicze są wykonywane z lotnisk i na lotniska" w następującej kolejności:
- Londyn - Heathrow (EGLL),
- Londyn - Luton (EGGW),
- Londyn - Stansted (EGSS),
- Frankfurt (EDDF),
- Nowy Jork (KJFK),
- Chicago (KORD),
- Paryż (LFPG),
- Bruksela (EBBR),
- Stambuł (LTFM),
- Rzym (LIRF),
- Amsterdam (EHAM),
- Toronto (CYYZ),
- Dubaj (OMDB),
- Incheon (RKSI),
- Monachium (EDDM),
- Rzeszów (EPRZ),
- Wiedeń (LOWW),
- Tel Awiw (LLBG),
- Oslo (ENGM),
- Zurich (LSZH),
- Dublin (EIDW),
- Kopenhaga (EKCH),
- Budapeszt (LHBP),
- Wilno (EYVI),
- Praga (LKPR),
- Bukareszt (LROP),
- Düsseldorf (EDDL),
- Barcelona (LEBL),
- Lizbona (LPPT),
- Tbilisi (UGTB),
- Berlin (EDDB),
- Szczecin-Goleniów (EPSC).
Zobacz też: Rząd nie odpuści? Rzecznik o proteście kontrolerów
Kryzysowe rozporządzenie w Dzienniku Ustaw obowiązuje przez maj
W rozporządzeniu wskazano również, że w przypadku, gdy będzie istniała możliwość wykonania operacji lotniczych wykraczających poza te operacje lotnicze, "oraz nie spowoduje to przekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa", na Lotnisku Chopina w Warszawie mogą być wykonywane dodatkowe operacje lotnicze. "W takim przypadku decyzję o przydziale czasów na start lub lądowanie podejmuje koordynator Lotniska Chopina w Warszawie (EPWA)" - czytamy.
W dokumencie zaznaczono, że prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz udostępni w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego wykaz przewoźników lotniczych i obsługiwanych przez nich tras.
To rozporządzenie będzie obowiązywać od 1 maja 2022 roku. Dokument traci moc 31 maja 2022 r.
Konflikt z kontrolerami lotów. Trwają negocjacje
Na wtorek zaplanowano kolejne spotkanie kierownictwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego - przekazał w poniedziałek PAŻP we wspólnym komunikacie z ZZKRL.
"25 kwietnia 2022 r. odbyło się kolejne spotkanie Pracodawcy - Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego" - przekazano w komunikacie. W oświadczeniu dodano, że "rozmowy prowadzone są w sposób merytoryczny w atmosferze wzajemnego szacunku".
Premier Mateusz Morawiecki w sobotę przekazał, że cały czas liczy na kompromis. - Jestem w stałym kontakcie z panem ministrem Adamczykiem. Pan minister jest w stałym kontakcie z kierownictwem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Owszem, przedstawiał mi również plany rezerwowe, jeżeli do takiego porozumienia nie dojdzie - mówił szef polskiego rządu.
Natomiast w piątek prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson informował, że jeśli nie dojdzie do porozumienia z kontrolerami ruchu lotniczego, ok. dwie trzecie lotów z Warszawy i Modlina zaplanowanych od 1 maja może się nie odbyć.
Negocjacje między PAŻP a przedstawicielami kontrolerów ruchu trwają od kilkunastu dni. Związkowcy nie zgadzają się na nowe zasady wynagradzania, ale rozmowy dotyczą też bezpieczeństwa czy zapisów w regulaminie pracy.