Obraz Picassa w Warszawie

W Warszawie pojawia się niebywała okazja zobaczenia obrazu Pabla Picassa. To jedno z nielicznych dzieł tego wybitnego twórcy, które można bezpośrednio kojarzyć z naszym krajem.

Witold-K.
Witold-K.
Źródło zdjęć: © witoldk.com
oprac. KBŃ

Już w ten weekend w Warszawie odbywa się wyjątkowa wystawa prac Witolda-K. (Kaczanowskiego) "On the edge". W jej trakcie będzie niepowtarzalna okazja obejrzenie portretu Witolda-K wykonanego przez Pabla Picassa.

Historia powstania portretu

Ten niezwykły portret powstał w 1967 roku podczas spotkania artystów w Antibes na południu Francji. Historia dzieła zaczęła się w 1964 roku, kiedy Witold-K, zaledwie dwa miesiące po przyjeździe do Paryża, poznał Genie Richez, dyrektor teatru Fontaine des Quatre-Saisons.

Dzięki fascynacji jego twórczością Witold-K wszedł do paryskich kręgów artystycznych, zaprzyjaźniając się m.in. z literatem Jacques’em Prévertem. Prévert zaprosił Witolda-K do swojej posiadłości w Antibes. Niedaleko mieszkał także Picasso. To tam Witold Kaczanowski poznał artystę.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Artystyczna wymiana i znaczenie dzieła

Picasso stworzył unikatowy portret Witolda-K, dokumentując ich spotkanie. Dzieło symbolicznie umieszcza Polskę w artystycznej świadomości Picassa. Jest to jedno z nielicznych dzieł tego wybitnego artysty, które można bezpośrednio kojarzyć z naszym krajem, czyniąc portret Witolda-K szczególnym i wyjątkowym.

Fascynacja czarnymi dziurami

Kaczanowski, będąc zafascynowany granicami ludzkiego pojmowania, zaczął malować czarne dziury. Podkreślał, że umysł nie jest w stanie objąć przestrzeni, która jest nieskończonością. Czarna dziura stała się dla niego symbolem zarówno naukowej zagadki, jak i metafizycznego pytania o miejsce człowieka we wszechświecie.

Wpływ osobistych doświadczeń

Jego obrazy często poruszają tematy samotności i alienacji. Duży wpływ na twórczość miały dziecięce doświadczenia z Tworków, gdzie jego ojciec pracował jako psychiatra. Otoczony ludźmi chorymi psychicznie, Witold-K zaczął analizować tematy wyobcowania, ludzkiego lęku i alienacji, co jest widoczne w jego dziełach.

Wystawę można oglądać w galerii Sotto 63 w Warszawie w dniach 28-29 września. Galeria będzie otwarta w tych dniach w godzinach 12.00-16.00.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (33)