Nowy szkielet Unii Europejskiej. Jak Polska wpisuje się w sieć korytarzy TEN‑T

Transport jest bardzo ważny dla polskiej gospodarki. Zwłaszcza ten, który łączy nas z innymi krajami Unii Europejskiej. W najbliższych latach takich inwestycji będzie sporo. Rozbudowa dróg, kolei, lotnisk, szklaków morskich i rzecznych ma stopniowo włączać Polskę w Transeuropejską sieć transportową (TEN-T).

Nowy szkielet Unii Europejskiej
Nowy szkielet Unii Europejskiej
Źródło zdjęć: © Pixabay

Materiał powstał we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej ze środków Funduszu Rozwoju Regionalnego

Polska w sieci TEN-T

Sieć TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa) to projekt Unii Europejskiej. Jego celem jest połączenie wszystkich państw członkowskich UE nowoczesną infrastrukturą transportową. Obejmuje autostrady, kolej, porty oraz lotniska. Strategiczne odcinki transportowe w Polsce powinny być dostosowane do wymagań sieci. Pomagają w tym Fundusze Europejskie.

Sieć drogowa

Transport drogowy zapewnia dostęp do miejsc pracy i usług, umożliwia handel i rozwój gospodarczy kraju. Głównym odbiorcą finansowania unijnego na sieć drogową w Polsce jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Do końca 2026 r. GDDKiA otrzyma ok. 16 mld zł na budowę nowych dróg ekspresowych i autostrad. Cześć środków przeznaczonych zostanie także na dostosowanie infrastruktury do parametrów TEN-T. W planie przewidziane są też obwodnice miast. Pieniądze na ten cel płynąć będą z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wspomnienia Polaków sprzed strefy Schengen. "Na granicach były problemy"

Szprychy kolejowe

Fragment sieci Kolei Dużych Prędkości (KDP) na trasie Sieradz - Poznań sfinansowany zostanie ze wsparcia unijnego. Ponad 160 mln zł dla spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK) pochodzi z unijnego programu "Łącząc Europę" (CEF). Fundusz ten z środków europejskich finansuje strategiczne dla kraju inwestycje w infrastrukturę transportową, energetyczną i cyfrową. Dofinansowany odcinek KDP liczyć będzie 480 km i ma być gotowy w 2035 r.

Porty morskie i powietrzne

Na szlakach TEN-T do transportu wykorzystywane są także naturalne szlaki wodne i powietrzne. Z budżetu FEnIKS planowane są inwestycje w poprawę dostępu do strony morza i lądu do portów morskich. Porty Gdańsk, Gdynia i Świnoujście znalazły się na liście strategicznych obiektów sieci TEN-T objętych finansowaniem.

Lotnisko Rzeszów – Jasionka otrzymało w tym roku ponad 51 mln zł unijnego wsparcia z FEnIKS. Pieniądze zostaną zainwestowane w wyposażenie służb ratowniczych, poprawę kontroli bezpieczeństwa i infrastrukturę drogową dojazdu do lotniska. Rzeszów-Jasionka zyskało na znaczeniu w momencie wybuchu konfliktu w Ukrainie. Obecnie jest drugim co do wielkości portem przeładunkowym cargo w Polsce, zaraz po warszawskim Okęciu.

Materiał powstał we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej ze środków Funduszu Rozwoju Regionalnego

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (4)