F‑16 dla Ukrainy. Na jaw wychodzą kolejne informacje
Latem 12 ukraińskich pilotów ma być gotowych do lotów bojowych na samolotach F-16 po zakończeniu szkolenia w Danii, Wielkiej Brytanii i USA - poinformował w poniedziałek dziennik "New York Times". Jednak do tego czasu trafi na Ukrainę tylko sześć z 45 obiecanych przez europejskich sojuszników F-16. Poza tym ich wejście do akcji może opóźnić niedostosowana infrastruktura na lotniskach.
Jak pisze "NYT", w porównaniu do normalnych standardów, szkolenie ukraińskich pilotów na zachodnich myśliwcach przebiega błyskawicznie.
Mimo to proces ten przebiega wolniej niż oczekiwano w Ukrainie i w krajach sojuszniczych, ponieważ piloci wyszkoleni na samolotach i w taktyce z czasów sowieckich muszą nauczyć się języka angielskiego i zachodnich nawyków bojowych, aby skutecznie wykorzystywać F-16.
Wiosną ubiegłego roku Dania stanęła na czele koalicji krajów europejskich zaangażowanych w dostarczenie Ukrainie zachodnich myśliwców. Ukraińscy urzędnicy, którzy już wcześniej przezwyciężali zachodni opór przed dostarczaniem zaawansowanej broni (artylerii, pocisków obrony powietrznej, czołgów) powiedzieli, że myśliwiec jest ostatnią główną bronią, jakiej żołnierze ukraińscy potrzebują, aby zwyciężyć w wojnie z Rosją.
Przylot F-16 może jeszcze bardziej się opóźnić
Jak dotąd Dania, Holandia, Norwegia i Belgia zobowiązały się do wysłania na Ukrainę 45 myśliwców, co wystarczy do utworzenia trzech małych eskadr. Dania wyśle sześć samolotów późną wiosną, a 13 ma dostarczyć do końca roku i w 2025 roku. Pozostałe kraje nie ustaliły jeszcze daty dostaw swoich F-16. Jak powiedział Jurriaan Esser, rzecznik resortu obrony Holandii, jego kraj wyśle zadeklarowane 24 samoloty, kiedy Ukraina będzie gotowa je przyjąć.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Konieczność naprawy i modernizacji przestarzałych i zniszczonych w wyniku działań zbrojnych pasów startowych na lotniskach w Ukrainie może jeszcze bardziej opóźnić wejście F-16 do wojny - podsumowuje "New York Times".