PolskaNIK krytycznie o zamówieniach na uczelniach

NIK krytycznie o zamówieniach na uczelniach

Ponad połowę pieniędzy państwowe szkoły wyższe wydały w latach 1999-2000 z naruszeniem ustawy o zamówieniach publicznych - wynika z raportu NIK ogłoszonego w piątek w Poznaniu.

07.06.2002 | aktual.: 22.06.2002 14:29

NIK skontrolowała 31 państwowych szkół wyższych z dziewięciu ośrodków akademickich, m.in. w Krakowie, Szczecinie, Kielcach, Poznaniu i Warszawie. Ustalono, że w okresie, którego dotyczy raport, ponad 225 mln zł wydano z naruszeniem prawa.

Najgorzej wypadły dwie uczelnie: Politechnika Krakowska (97% pieniędzy wydano nieprawidłowo; NIK nie podała jednak, o jaką kwotę chodzi) i Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie (128 mln zł wydanych nieprawidłowo).

W śląskiej Akademii Medycznej i w krakowskiej Akademii Muzycznej kontrolerzy NIK nie doszukali się żadnych nieprawidłowości.

Z raportu NIK wynika, że w kontrolowanych uczelniach dopuszczono się prawie wszystkich typów naruszenia ustawy o zamówieniach publicznych: dzielono zamówienia na części, omijając rygory przewidziane dla zamówień publicznych, naruszano zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania oferentów, nie sporządzano kosztorysów inwestorskich, stosowano niewłaściwe tryby udzielania zamówień publicznych i nieprawidłowo dokumentowano postępowania o udzielanie zamówień.

Zdaniem dyrektor Delegatury NIK w Poznaniu Joanny Alicji Pelc, nieprawidłowości nie są spowodowane zawiłością przepisów prawnych regulujących zamówienia publiczne.

_ Wszystko to świadczy o lekceważeniu przepisów regulujących wydatkowanie środków publicznych i o braku skutecznego nadzoru nad gospodarowaniem nimi w wielu uczelniach_ - powiedziała w piątek podczas konferencji prasowej Joanna Alicja Pelc.

W 37 przypadkach NIK skierował do ministerstw odpowiedzialnych za poszczególne uczelnie - Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu oraz Ministerstwa Transportu - zawiadomienia o naruszeniu dyscypliny zamówień publicznych.

_ Skutkiem zawiadomienia - po jego rozpatrzeniu - mogą być: kara finansowa dla pracownika uczelni odpowiedzialnego za nieprawidłowe wydawanie pieniędzy, nagana czy wpisanie informacji na ten temat do akt personalnych pracownika_ - powiedziała dyrektor Pelc.(miz)

nikedukacjauczelnie
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)