NIK apeluje do minister Anny Zalewskiej o zawieszenie matury z matematyki
Nauczanie matematyki w szkołach pozostawia wiele do życzenia. Świadczą o tym niskie wyniki osiągane przez uczniów. Przyczyną jest wadliwy system nauczania - uważa Najwyższa Izba Kontroli. I zachęca minister edukacji do zawieszenia matury z tego przedmiotu.
O pomyśle NIK poinformował na Twitterze Mariusz Gierszewski, dziennikarz Radia Zet.
W latach 2015 - 2017 co szósty uczeń nie zdał matury z matematyki. Aż 42 proc. uczniów kontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych miało na świadectwach z matematyki tylko ocenę dopuszczająca, czyli dwóję - wynika z raportu opublikowanego we wtorek przez Najwyższą Izbę Kontroli.
Zdaniem kontrolerów, przyczyna tkwi w wadliwym procesie nauczania. W polskiej szkole nie dzieli się klas na grupy pod względem umiejętności i wiedzy oraz nie dostosowuje się zadań i tempa pracy na lekcji do możliwości uczniów.
Kiepskie oceny z matematyki
W gimnazjum aż 23 proc., a w szkołach podstawowych - 10 proc. uczniów miało na świadectwie ocenę dopuszczającą. Z kolei ocenę celującą z matematyki (6) na świadectwach w kontrolowanych szkołach otrzymało tylko 4 proc uczniów gimnazjów, 2 proc. uczniów podstawówek i zaledwie 1 proc. uczniów szkół ponadgimnazjalnych - czytamy w raporcie.
Matematyka jest także najczęstszym powodem powtarzania klasy. W latach 2015 - 2017 wśród takich uczniów aż 61 proc. w szkołach ponadgimnazjalnych otrzymało ocenę niedostateczną z matematyki, a w gimnazjach i szkołach podstawowych - 70 proc. Zdaniem NIK to świadczy o złej edukacji tego przedmiotu.
Dane uzyskane z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej wskazują, że uczniowie mają z matematyką większe problemy niż z innymi przedmiotami. Średni wynik egzaminu maturalnego z matematyki w badanych latach wyniósł 55 proc., podczas gdy z języka polskiego - 60 proc., a z języka angielskiego - 73 proc. Co szósty uczeń nie zdał matury z matematyki.
Czytaj także: Matura 2018. Co piąty uczeń nie zdał egzaminu
"Matematyka to obciążenie"
Obowiązkowa matura z matematyki jest obciążeniem dla prawie jednej trzeciej osób kończących szkołę średnią - wnioskują kontrolerzy NIK. Chodzi o stres, czas poświęcony na naukę i korepetycje. Młodzież, która nie wiąże swojej dalszej edukacji z przedmiotami ścisłymi mogłaby się bardziej skupić na innych przedmiotach. Z kolei dyrekcja szkół mogłaby lepiej zorganizować zajęcia dla uczniów w grupach.
Młodzież źle radzi sobie z matematyką, bo system nauczania jest źle skonstruowany - wynika z kontroli przeprowadzonej przez NIK w 20 szkołach. W większości szkół klasy nie są podzielone w zależności od umiejętności i wiedzy matematycznej uczniów. Nauce tego przedmiotu nie sprzyjają również przepełnione klasy.
Kłopoty z matematyką są spowodowane też zintegrowanym nauczaniem w pierwszych latach szkolnych. Nauczyciele skracają czas przeznaczony na matematykę, co powoduje w kolejnych latach braki u uczniów i konieczność korzystania z korepetycji (dotyczy 30 proc. dzieci).
NIK konkluduje, że aż do czasu poprawienia procesu nauczania, należałoby zawiesić egzamin maturalny z matematyki, a w tym czasie zmodyfikować go tak, aby był bardziej przewidywalny w zakresie treści programowych oraz użyteczny dla młodzieży.
Czytaj także: Zniknie kropka z pomnika Mickiewicza w Krakowie
Źródło: Radio Zet
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl