Nie żyje Eugeniusz Rudnik, współtwórca Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia
• W wieku 83 lat zmarł Eugeniusz Rudnik, kompozytor muzyki elektronicznej
• Od 1957 roku współtworzył Studio Eksperymentalne Polskiego Radia
• To jeden z pierwszych na świecie ośrodków muzyki elektronicznej
Zmarł Eugeniusz Rudnik, kompozytor muzyki elektronicznej i elektroakustycznej, inżynier dźwięku, współtwórca Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Miał 83 lata.
Eugeniusz Rudnik przygodę z Polskim Radiem zaczął w 1955 roku. Na początku zajmował się nadzorowaniem pracy radiowych stolarzy i malarzy. Od 1957 roku współtworzył Studio Eksperymentalne Polskiego Radia, jeden z pierwszych na świecie ośrodków muzyki elektronicznej.
W późniejszych latach współpracował z wieloma znanymi światowymi muzykami i kompozytorami. Skomponował blisko 100 utworów z gatunku muzyki elektronicznej i elektroakustycznej.
Za swoją twórczość Eugeniusz Rudnik był wielokrotnie nagradzany. Odebrał m.in. Złoty Mikrofon. W 2000 roku został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.
Zmarł Eugeniusz Rudnik. Szczecińska: on był wizjonerem
Dziennikarka Programu Drugiego Polskiego Radia Ewa Szczecińska wspomina, że Eugeniusz Rudnik był wizjonerem. Dziennikarka podkreśla, że muzyka Eugeniusza Rudnika była przełomowa i wykraczająca poza swój czas. Już w latach 60-tych "loopował dźwięki", stał się wzorem dla kompozytorów różnych scen muzycznych, od elektroakustycznej, przez eksperymentalną, po nawet popową. - Stworzył muzykę, która zatrzymuje czas, która jest pejzażem, kolarzem - tłumaczy dziennikarka Radiowej Dwójki.
- Jego twórczość była przełomowa, ale nie był akceptowany w środowisku kompozytorów, którzy często uważali, że był jedynie technikiem w Polskim Radiu - powiedziała. Podkreśliła, że "z kawałeczków taśm tworzył dużo lepsze kompozycje niż dyplomowani kompozytorzy".
Szczecińska wspomina, że był legendą muzyki eksperymentalnej i niezwykłą postacią Polskiego Radia. Eugeniusz Rudnik reprezentował Radio, w którym dźwięk nagrywano na taśmie, tę taśmę następnie łączył, a dźwięk przekształcał, in zachowywał się jak współczesny DJ, tyle tylko, że dla niego narzędziem nie był komputer lecz właśnie taśmy radiowe, które miksował.
Rudnik był współtwórcą tak zwanej polskiej szkoły muzyki elektroakustycznej. Autor innowacyjnych rozwiązań przestrzennej projekcji dźwięku, kompozytor słynnych "Skalarów" oraz pierwszego polskiego utworu kwadrofonicznego "Vox humana" zrealizowanego w Kolonii.
W dorobku artystycznym Eugeniusz Rudnik miał około 95 własnych kompozycji, powstałych w Warszawie oraz w licznych studiach europejskich - w Sztokholmie, Kolonii, Paryżu, Brukseli i Gandawie. Były one emitowane w radiofoniach całej Europy i wielu krajów świata, a także wielokrotnie na takich festiwalach, jak: Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Światowe Dni Muzyki w Finlandii, czy Berliner Festwochen.
Jego kompozycja "Homo ludens" została zaprezentowana w 1985 roku na światowej wystawie sztuki współczesnej "Documenta VII" w Kassel, w której wcześniej uczestniczyli Tadeusz Kantor i Magdalena Abakanowicz.