NATO aktywne na Bałtyku. Wszystko widać na mapie
"NATO jest obecnie bardzo aktywne na Morzu Bałtyckim" - pisze fiński bloger i prezentuje mapę położenia niemieckich, duńskich i szwedzkich jednostek. Ich działania mają związek z przerwaniem podmorskiego kabla, o co jest podejrzewany chiński frachtowiec "Yi Peng 3" zakotwiczony obecnie w cieśninie Kattegat.
24.11.2024 14:55
W poprzednią niedzielę i poniedziałek uszkodzone zostały dwa podmorskie kable telekomunikacyjne. Jeden z nich łączył Litwę ze Szwecją, a drugi Finlandię z Niemcami. Obie awarie miały miejsce w szwedzkiej strefie ekonomicznej.
W środę szwedzka policja podała, że za głównych podejrzanych uznano załogę chińskiego statku "Yi Peng 3", który wyruszył z rosyjskiego portu naftowego. W tym samym dniu duńskie siły zbrojne zadeklarowały swoją obecność w pobliżu statku na wodach cieśniny Kattegat.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Po tym incydencie można zaobserwować zwiększoną aktywność NATO na Bałtyku.
"NATO jest obecnie bardzo aktywne na Morzu Bałtyckim. Niemiecki statek patrolowy, duńskie okręty wojenne i okręt szwedzkiej straży przybrzeżnej strzegą chińskiego frachtowca 'Yi Peng 3' zakotwiczonego w cieśninie Kattegat. W tym samym czasie fińskie i szwedzkie statki badają zerwanie kabla" - napisał fiński bloger na portalu X. Zaprezentował mapę z położeniem jednostek.
W sobotę ten sam autor informował o rosyjskiej korwecie rakietowej, która zatrzymała się w cieśninie Kattegat, "aby monitorować sytuację chińskiego statku towarowego 'Yi Peng 3'.
Premier Litwy: kraje NATO muszą odpowiednio zareagować
Jak powiedziała w piątek premier Litwy Ingrida Šimonytė, kraje Unii Europejskiej i NATO muszą odpowiednio zareagować na incydenty na Morzu Bałtyckim, jeśli dochodzenia wykażą, że są to ataki hybrydowe.
Reakcją na te wydarzenia jest rozważane uruchomienie artykułów Traktatu Północnoatlantyckiego. Fińscy politycy wskazują na możliwość zastosowania zarówno artykułu 4., dotyczącego konsultacji w sytuacjach zagrożenia dla członka NATO, jak i artykułu 5., mówiącego o wspólnej obronie.
Równolegle trwają działania śledcze w sprawie uszkodzenia rurociągu między Estonią a Finlandią, do którego doszło jesienią ubiegłego roku. W kontekście tego śledztwa podejrzenia padły na chiński kontenerowiec "NewNew Polar Bear". Wyniki dotychczasowych ustaleń nie wyjaśniły, czy szkody wyrządzone rurociągowi były efektem świadomego działania, czy przypadkowym zdarzeniem.
Źródło: X, PAP, The Baltic Times