PolskaNarodziny dziecka zgłoś przez internet. Szybko i bez wychodzenia z domu

Narodziny dziecka zgłoś przez internet. Szybko i bez wychodzenia z domu

Wizyta w urzędzie stanu cywilnego po narodzinach dziecka to ostatnia rzecz, na którą rodzice mają czas i ochotę. Dziś przyjście maluszka na świat najwygodniej jest zgłosić przez internet – szybko i bezpłatnie.

Narodziny dziecka należy zgłosić w ciągu 21 dni od wystawienia karty urodzenia malucha
Narodziny dziecka należy zgłosić w ciągu 21 dni od wystawienia karty urodzenia malucha
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Z usługi zgłoszenia online urodzenia dziecka korzysta coraz więcej rodziców. Nic dziwnego – to wygodne rozwiązanie pozwala załatwić niezbędne formalności z domowej kanapy.

Jak zgłosić narodziny dziecka online?

Narodziny dziecka należy zgłosić w ciągu 21 dni od wystawienia karty urodzenia malucha. To dokument, który przygotowuje osoba odbierająca poród. Karta trafia bezpośrednio ze szpitala do właściwego urzędu stanu cywilnego w ciągu maksymalnie trzech dni od momentu jej wystawienia. Rodzice muszą jedynie zgłosić urodzenie dziecka do urzędu.

W tym celu kiedyś jedno z nich musiało osobiście wybrać się do urzędu stanu cywilnego – odpowiedniego dla miejsca urodzenia dziecka, a nie zamieszkania czy zameldowania rodziców. Dziś nie trzeba się martwić, gdzie pójść, ani tracić czasu na stanie w kolejce.

Wystarczy wejść na stronę www.gov.pl, wybrać odpowiednią e-usługę „Zgłoś urodzenie dziecka” i elektronicznie zarejestrować powiększenie rodziny.

Cały proces jest bardzo prosty. Aby dopełnić formalności, przede wszystkim potrzebujemy… imienia dla malucha – przekonuje w spocie „Co jest potrzebne, żeby zgłosić narodziny dziecka?” Michał Czernecki, ambasador kampanii „e-Polak potrafi”.

Ale najpierw – profil zaufany

Rodzic, który będzie dokonywał zgłoszenia (może to zrobić mama lub tata), musi mieć profil zaufany. To rodzaj podpisu elektronicznego, który służy do potwierdzania tożsamości w kontaktach z instytucjami publicznymi.

Zgłoszenie urodzenia dziecka to tylko jedna z bardzo wielu spraw urzędowych, które dzięki profilowi zaufanemu można załatwić bez wychodzenia z domu – jest wśród nich również złożenie wniosku o dowód osobisty czy świadczenie 500+.

Katalog usług elektronicznych rośnie z miesiąca na miesiąc, a wszystkie znajdziemy na stronie www.gov.pl.

Sam profil zaufany można założyć również bez wychodzenia z domu. Jak to zrobić? Obejrzyj krótki instruktaż wideo.

e-Polak potrafi! Michał Czernecki tłumaczy, jak przez internet założyć profil zaufany

Zgłoszenie narodzin dziecka online – krok po kroku

Jeśli rodzic posiada już profil zaufany – albo właśnie go założył, korzystając z powyższego poradnika – może przystąpić do działania.

Wystarczy wejść na stronę www.gov.pl i wybrać – w prawym górnym rogu – konto Mój GOV. Tam trzeba się zalogować profilem zaufanym, a następnie wybrać e-usługę „Zgłoszenie urodzenia dziecka”.

Oto kolejne kroki, które należy wykonać:

1.    Zaakceptowanie oświadczenia, że osoba zgłaszająca jest rodzicem (nie może to być np. babcia czy wujek nowo narodzonego dziecka).

2.    Sprawdzenie poprawności danych rodziców.

3.    Uzupełnienie danych dziecka, w tym wybranego imienia lub imion (maksymalnie dwóch).

4.    Wybór adresu zameldowania dziecka i sposobu odbioru dokumentów, które urząd wystawi po zgłoszeniu (może to być opcja online – przez naszą skrzynkę Mój GOV –lub odbiór osobisty w urzędzie czy na wybranej poczcie).

5.    Sprawdzenie wszystkich informacji we wniosku i podpisanie go profilem zaufanym.

Podanie danych takich jak e-mail i numer telefonu jest dobrowolne, ale warto to zrobić, gdyby urząd stanu cywilnego potrzebował dodatkowych wyjaśnień lub we wniosku znalazłyby się błędy (choćby literówki).

Zgłoszenie trwa kilka minut. Dla ułatwienia można skorzystać z tutorialu – sprawdź.

e-Polak potrafi! Michał Czernecki tłumaczy, jak przez internet zgłosić narodziny dziecka

Teraz wystarczy odebrać online lub osobiście przygotowane przez urząd dokumenty: odpis aktu urodzenia, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL oraz (jeśli dziecko zostało zameldowane) zaświadczenie o zameldowaniu.

Posiadając te dokumenty, można złożyć wniosek o przyznanie 500+. Oczywiście też przez internet.

Materiał powstał przy współpracy z NASK.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (13)