Najbardziej cenione przez Gejów i Lesbijki media w Polsce
Zarząd Towarzystwa Ekonomicznego na rzecz Gejów i Lesbijek uhonorował najbardziej cenione przez mniejszości seksualne (LGBT) media w Polsce.
06.01.2007 07:10
Nagrody przyznano w 9 kategoriach, m.in. na podstawie wyników badania opinii internautów o orientacji homo- i biseksualnej – Queer Group Index, przygotowanego przez firmę marketingu niszowego QM. Kluczowa w ocenie mediów była opinia internautów LGBT na temat ich przyjazności wobec gejów i lesbijek.
Laureatami pierwszej edycji TEGL Media Awards zostały:• w kategorii firma mediowa – AGORA SA• w kategorii dziennik – „TRYBUNA” ORAZ „GAZETA WYBORCZA”• w kategorii tygodnik – „POLITYKA”• w kategorii stacja radiowa – TOK FM• w kategorii stacja telewizyjna – iTV• w kategorii serwis internetowy – GAZETA.PL• w kategorii debiut roku – HOMOFONIA• w kategorii media LGBT – „REPLIKA”• w kategorii LGBT BiznesMedia – SYLWIA CZUBKOWSKATytuł Grand Prix TEGL Media Awards 2006 otrzymały ex aequo program telewizyjny HOMOFONIA, nadawany przez stację iTV, oraz radio TOK FM.
Uzasadnienie
Agora SA jest wydawcą tytułów prasowych nie tylko najbardziej poczytnych wśród LGBT, ale także najlepiej ocenianych w swoich kategoriach pod względem przyjazności wobec LGBT – dziennika „Gazeta Wyborcza” (65% respondentów ogółem i 74% czytelników własnych), tabloidu „Metro” oraz magazynu „Logo”. Również portal Gazeta.pl, należący do spółki Agora, okazał się najpopularniejszym wśród LGBT ogólnym portalem internetowym.
Dziennik „Trybuna” uzyskał najwyższą ocenę w swojej kategorii pod względem oceny przez czytelników własnych – 76% z nich uznało go za tytuł przyjazny LGBT.„Polityka” została najwyżej oceniona nie tylko przez swoich własnych czytelników (69%), ale także ogół ankietowanych internautów LGBT (49%) – jest także najczęściej czytanym tygodnikiem przez gejów i lesbijki.
Radio TOK FM, głównie za sprawą programu „Lepiej późno niż wcale” prowadzonego m.in. przez znanego geja Krystiana Legierskiego, zostało uznane
Telewizja iTV to pierwsza, niszowa stacja w Polsce, która zdecydowała się na emisję programu społeczno-kulturalnego o i dla LGBT – Homofonia, uznanego jednocześnie przez TEGL za medialny debiut roku. Pozytywną opinię o przyjazności stacji ma 87% jej widzów własnych, co jest rekordem wśród wszystkich mediów w Polsce, a sam program Homofonia zwiększył oglądalność iTV wśród LGBT prawie 10-krotnie.
Dwumiesięcznik społeczno-kulturalny „Replika” został doceniony przez TEGL za wysoki i stale rosnący poziom merytoryczny oraz zajęcie pozycji najważniejszego magazynu dla gejów i lesbijek w Polsce.
W kategorii dla osób, które w swoim dziennikarstwie zwracają specjalną uwagę na potencjał ekonomiczny segmentu LGBT, uhonorowana została Sylwia Czubkowska, dziennikarka tygodnika „Przekrój” (nr 2 wśród tygodników przyjaznych LGBT), autorka m.in. artykułu „Gejdorado”.
Badanie Queer Group Index – Media zostało przeprowadzone na grupie 444 internautów o orientacji homo- i biseksualnej w okresie 20 X – 30 XI 2006 r.