Trwa ładowanie...

Nadmiar telewizji powoduje kłopoty z nauką

Nastolatki, które spędzają przed telewizorem minimum trzy godziny dziennie, są narażone na trudności z nauką i koncentracją uwagi w okresie dorastania oraz w pierwszych latach dorosłości - wynika z artykułu na łamach pisma "Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine".

Nadmiar telewizji powoduje kłopoty z naukąŹródło: AFP
d1juptj
d1juptj

Autorzy pracy napisali, że dzieci i nastolatki w krajach uprzemysłowionych spędzają średnio dwie lub więcej godzin dziennie na oglądaniu telewizji. Ponad 90% tego czasu zajmuje oglądanie programów rozrywkowych i programów dla szerokiej publiczności, które wymagają od młodego widza niewielkiego zaangażowania intelektualnego, zabierają natomiast czas, który można by poświęcić na czytanie i odrabianie pracy domowej. Dlatego naukowcy już od dawna podejrzewają, że częste oglądanie TV przez dzieci może osłabiać zainteresowanie dzieci szkołą, prowadzić do problemów z koncentracją uwagi i z nauką.

Aby sprawdzić tę hipotezę, naukowcy pod kierunkiem dr Jeffreya G. Johnsona z Uniwersytetu Columbia w Nowym Jorku objęli badaniami dzieci z 678 rodzin zamieszkujących północne dzielnice miasta. Gdy dzieci ukończyły 14, 16, a następnie 22 lata zbierano dane na temat ich nawyków w oglądaniu telewizji oraz problemów w nauce. Informacji udzielali zarówno rodzice, jak i same nastolatki. Gdy młodzi ludzie objęci badaniem ukończyli średnio 33 rok życia zebrano też dane na temat wykształcenia, jakie uzyskali.

Analiza ujawniła, że ponad 33% 14-latków spędzało przed "szklanym ekranem" minimum trzy godziny dziennie.

Okazało się, że w przyszłości dzieci te były bardziej niż rówieśnicy narażone na częste problemy z koncentracją uwagi, znużenie na zajęciach szkolnych, złe nastawienie do szkoły oraz niepowodzenia w nauce, np. złe oceny, częste kłopoty z odrobieniem pracy domowej, kłopoty z ukończeniem lub nieukończenie szkoły średniej, jak również niepowodzenie w uzyskaniu wykształcenia wyższego, np. ukończeniu college'u, czy uniwersytetu.

d1juptj

Zależność ta utrzymała się nawet, gdy w analizie uwzględniono różne dane na temat rodziny oraz wcześniejsze problemy dzieci z myśleniem, uczeniem się i zapamiętywaniem.

Zdaniem autorów artykułu, wyniki tych badań mogą mieć praktyczne konsekwencje. Sugerują bowiem, że zachęcając nastolatki do ograniczenia czasu spędzanego przed telewizorem rodzice, nauczyciele bądź opiekunowie medyczni mogliby niejednokrotnie zapobiec ich przyszłym problemom w nauce. Dalsze badania pozwolą ocenić, czy promowanie innego rodzaju aktywności - np. zajęć ruchowych, artystycznych, muzycznych - może również obniżać ryzyko tych problemów - konkludują naukowcy.

d1juptj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1juptj
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj