Trwa ładowanie...
dm9w46p
04-01-2007 17:48

Mózg na zakupach

Badanie mózgu pozwala wychwycić moment, w którym podejmujemy decyzję o dokonaniu zakupu - informuje pismo "Neuron".

dm9w46p
dm9w46p

Naukowcy ze Stanford University przeprowadzili metodą rezonansu magnetycznego badania mózgu u ochotników przyglądających się pożądanym dobrom i ich cenom. Pozwoliło to zidentyfikować najbardziej aktywne w danym momencie obszary - dzięki którym czujemy radość z nabycia czegoś nowego i przeczuwamy ból rozstania z naszymi pieniędzmi.

Jako obiekty konsumpcyjnego pożądania naukowcy wykorzystali między innymi zdjęcia przedstawiające pudełka czekoladek. Kilka sekund po ich zademonstrowaniu na ekranie pokazywała się cena - zanim jeszcze uczestników badań zapytano, czy chcą dokonać zakupu. Ten odstęp pozwolił rozwinąć się wewnętrznemu konfliktowi między łakomym pożądaniem a skąpym rozsądkiem.

Na widok czekoladek wzrastała aktywność jądra półleżącego (nucleus accumbens). Gdy pojawiała się wysoka cena, przewagę zyskiwała wyspa (insula). Jak zaobserwowali naukowcy, te dwa ośrodki "targują się", a nasza decyzja zależy od przewagi jednego z nich.

Wyniki badań mogą pomóc w wyjaśnieniu, w jaki sposób karty kredytowe nas "oszukują" i nakłaniają do większej rozrzutności - a także jak działają reklamy, kasyna gry, ekonomiści czy agenci ubezpieczeniowi.

dm9w46p
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dm9w46p
Więcej tematów