Mózg na zakupach
Badanie mózgu pozwala wychwycić moment, w którym podejmujemy decyzję o dokonaniu zakupu - informuje pismo "Neuron".
Naukowcy ze Stanford University przeprowadzili metodą rezonansu magnetycznego badania mózgu u ochotników przyglądających się pożądanym dobrom i ich cenom. Pozwoliło to zidentyfikować najbardziej aktywne w danym momencie obszary - dzięki którym czujemy radość z nabycia czegoś nowego i przeczuwamy ból rozstania z naszymi pieniędzmi.
Jako obiekty konsumpcyjnego pożądania naukowcy wykorzystali między innymi zdjęcia przedstawiające pudełka czekoladek. Kilka sekund po ich zademonstrowaniu na ekranie pokazywała się cena - zanim jeszcze uczestników badań zapytano, czy chcą dokonać zakupu. Ten odstęp pozwolił rozwinąć się wewnętrznemu konfliktowi między łakomym pożądaniem a skąpym rozsądkiem.
Na widok czekoladek wzrastała aktywność jądra półleżącego (nucleus accumbens). Gdy pojawiała się wysoka cena, przewagę zyskiwała wyspa (insula). Jak zaobserwowali naukowcy, te dwa ośrodki "targują się", a nasza decyzja zależy od przewagi jednego z nich.
Wyniki badań mogą pomóc w wyjaśnieniu, w jaki sposób karty kredytowe nas "oszukują" i nakłaniają do większej rozrzutności - a także jak działają reklamy, kasyna gry, ekonomiści czy agenci ubezpieczeniowi.