PolskaMost Uniwersytecki zamiast mostu im. Lecha Kaczyńskiego w Bydgoszczy

Most Uniwersytecki zamiast mostu im. Lecha Kaczyńskiego w Bydgoszczy

Z inicjatywy Platformy Obywatelskiej radni Bydgoszczy zdecydowali, że nowa przeprawa przez Brdę nie będzie się nazywała - jak uchwalono 3,5 roku temu - most im. Lecha Kaczyńskiego, ale most Uniwersytecki. Inwestycja ma zostać otwarta w połowie grudnia.

Most Uniwersytecki zamiast mostu im. Lecha Kaczyńskiego w Bydgoszczy
Źródło zdjęć: © PAP | Tytus Żmijewski

Za zmianą nazwy mostu głosowało 18 radnych, siedmiu było przeciw, a jeden wstrzymał się od głosu.

Piotr Król: to kompromitacja na skalę Polski

Głosowanie poprzedziła długa dyskusja podczas sesji, w której głos głównie zabierali przeciwnicy zmiany nazwy, m.in. radni PiS, przedstawiciele organizacji i mieszkańcy miasta. Przewodniczący klubu PiS Piotr Król mówił, że "dochodzi do kompromitacji na skalę Polski".

Z inicjatywą zmiany nazwy wystąpił największy w radzie klub PO. W uzasadnieniu projektu uchwały wskazano, że nazwa most Uniwersytecki już się przyjęła wśród bydgoszczan i zyskała ich poparcie w licznych sondażach przeprowadzonych przez lokalne media. Podkreślono też, że most jest wpisany w Trasę Uniwersytecką, która prowadzi do Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, podkreślając uniwersytecki charakter miasta.

Uchwałę o nadaniu mostowi imienia Lecha Kaczyńskiego przyjęli radni na wniosek ówczesnego prezydenta Konstantego Dombrowicza (niezrz.) kilka dni po katastrofie smoleńskiej, czyli 14 kwietnia 2010 r. Większość radnych wówczas głosowała za, jeden wstrzymał się od głosu, a kilku nie wzięło udziału w głosowaniu.

Protest przeciwko zmianie nazwy mostu

Decyzja radnych od momentu uchwalenia wywoływała kontrowersje wśród mieszkańców.

Na Starym Rynku przed ratuszem odbyła się manifestacja z udziałem kilkuset osób, które sprzeciwiały się planowanej zmianie nazwy mostu. Obecni byli m.in. współpracownicy tragicznie zmarłego prezydenta Maciej Łopiński i Jacek Sasin, posłowie i radni PiS.

Budowa Trasy Uniwersyteckiej długości 1,6 km z mostem przez Brdę rozpoczęła się jesienią 2010 r. Uroczyste otwarcie zaplanowano na 14 grudnia, ale już tydzień wcześniej trasa ma zostać udostępniona do ruchu. Inwestycja będzie kosztować 207 mln zł, z czego finansowanie unijne wyniesie 93 mln zł.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)