MON: koszt programu dot. samolotów F‑16 - 3,8 mld dolarów
Program dotyczący wielozadaniowych samolotów F-16 jest największym realizowanym nie tylko w naszych Siłach Zbrojnych, ale w historii RP - od pierwszej do czwartej - poinformował w dyrektor programu F-16 w Ministerstwie Obrony Narodowej Piotr Łukaszewicz. Ogólny koszt programu wyniesie ok. 3,8 mld dolarów.
29.06.2006 | aktual.: 29.06.2006 14:27
Łukaszewicz wyjaśnił, że pieniądze są przeznaczone na zakup samolotu, zbudowanie systemu jego zabezpieczenia, wdrożenie go do służby i trzyletnią eksploatację.
Dostawa pierwszych czterech F-16 planowana jest w listopadzie; 9 listopada w Krzesinach (Wielkopolska) ma odbyć się ich przekazanie. Wszystkie samoloty (docelowo będzie ich 48) mają zostać sprowadzone do Polski do końca 2008 r. System ma osiągnąć pełną gotowość operacyjną w 2012 roku.
Polskie Siły Zbrojne rozpoczną wówczas grę w pierwszej lidze światowego lotnictwa bojowego - podkreślił Łukaszewicz.
Jego zdaniem, dotychczasowe opóźnienia i problemy związane z realizacją programu wynikały m.in. z braku doświadczeń zarówno polskiej, jak i amerykańskiej strony.
To co robimy to wdrażanie systemu, do którego nie mamy żadnych odniesień mentalnych, żadnych doświadczeń technologicznych, ani żadnych innych - mówił Łukaszewicz. Jesteśmy pierwszym krajem z byłego bloku wschodniego, w którym wdrażana jest wysocezaawansowana technologia lotnicza. Amerykanie nie uświadamiali sobie tego, jak duże są różnice między nami; nie mówię zacofanie, mówię o różnicach - zaznaczył.
Łukaszewicz poinformował, że obecnie odpowiedzialność za program przekazywana jest ze szczebla ministerialnego do Sił Powietrznych.
Koordynator projektu wdrożenia F-16 w polskich Sił Powietrznych gen. Lech Majewski ocenił, że samolot ten jest wyzwaniem dla naszego lotnictwa. Robione jest wszystko, by przygotować się na jego przyjęcie - zapewnił.
Najważniejsi, tak jak wszędzie, są ludzie, w tym piloci, dlatego postawiliśmy wysokie wymagania dla personelu latającego - dodał generał. Wyjaśnił, że dotyczą one m.in. badań lekarskich, znajomości języków obcych, liczby wylatanych godzin na samolocie naddźwiękowym (minimum 500 dla instruktorów, 300 dla pozostałych pilotów) oraz wieku (maks. 38 lat dla instruktorów i 35 dla pozostałych, a granica ta ma być obniżona).
Gen. Majewski poinformował, że w trakcie szkolenia w USA jest obecnie 37 pilotów. 13 wykonuje loty na F-16, ośmiu na treningowych T-38, a 16 jest na szkoleniu językowym.
Wprowadzając samolot F-16 do Sił Zbrojnych wchodzimy do elitarnego klubu państw eksploatujących ten typ statku powietrznego - ocenił gen. Majewski. Dodał, że w Europie eksploatowanych jest obecnie w 10 krajach ok. tysiąca samolotów F- 16, a na całym świecie - w 20 krajach, ok. 4,2 tys.
Do obsługi systemu F-16 w Polsce zaangażowanych będzie 2,5 tys. osób. Kontrakt polsko-amerykański przewiduje szkolenie w USA 49 pilotów oraz 183 specjalistów zabezpieczenia logistycznego, którzy będą prowadzić naziemną obsługę F-16 w polskich bazach lotniczych.