Młodzi Polacy nie myślą już o karierze



Młodzi Polacy nie myślą już o karierze

19.05.2008 | aktual.: 20.05.2008 10:58

Młodzi Polacy nie chcą zasuwać po kilkanaście godzin dziennie. Chcą traktować pracę jak hobby, pisze "Puls Biznesu".

"Puls Biznesu" informuje, że Stratosfera i Headlines Porter Novelli przeprowadziły badanie stylu życia, postaw i zachowań młodych Polek. Kiedyś Polki chciały być przede wszystkim matkami, później przyszła moda na bizneswoman. Teraz młode kobiety chcą harmonijnie godzić zawodową i prywatną sferę życia. Kariera jest dla nich ważna, ale nie za wszelką cenę. To m.in. dlatego mają coraz większy szacunek dla tzw. zwykłych zawodów. Socjolog, Tomasz Sobierajski, mówi "Pulsowi Biznesu", że pierwszy raz od długiego czasu spotykam się z wynikami badań, w których bezpieczeństwo finansowe nie jest utożsamiane z karierą.

Młodzi liczą na pracę w stabilnych, przyjaznych firmach, które będą ich dobrze wynagradzały, ale też zadbają o to, by mieli czas na rodzinę i rozwój zainteresowań - wynika z badań przeprowadzanych wśród studentów przez firmę Universum i organizację AIESEC. Małgorzata Kalisz, menedżer ds. rekrutacji w PricewaterhouseCoopers, komentuje te wynik na łamach "Pulsku Biznesu":" Młodzi są zainteresowani karierą, ale nie wydają się skłonni do zbyt wielu wyrzeczeń i poświęcania się w imię kariery. Twierdzą, że praca ma im dać konkretne możliwości rozwoju, a firma w nich inwestować, by rosła ich wartość na rynku pracy".

Anna Dunin-Brzezińska z zespołu polityki personalnej Grupy Schenker, potwierdza tę tezę. Według niej młodzi ludzie szukają dziś pracy ciekawej i zróżnicowanej. Pieniądze nie są dla nich tematem tabu, ale podstawowym kryterium przy decyzji o wyborze pracodawcy, uważa Dunin - Brzezińska.

Wszystko normalnieje, uważa socjolog prof. Janusz Czapiński, pokolenie, które teraz wchodzi na rynek pracy w Polsce, jest pierwszym, które ma te same cechy, co młodzi w krajach o w pełni ukształtowanym rynku. "Młodzi nie chcą robić kariery za wszelką cenę. Dobrze, że znają swoją wartość i są bardziej pewni siebie niż ci, co startowali w kapitalizm. Widzą błędy rodziców, wiedzą, czym był okupiony sukces zawodowy i nie chcą żyć tak jak oni" - mówi "Pulsowi Biznesu" socjolog.

Młodzi coraz częściej powtarzają, że nie interesuje ich już tradycyjna, korporacyjna kariera i skostniałe firmy. Jeśli firmy sobie tego nie uświadomią i nie dostosują się do preferencji młodych, przegrają walkę o pracowników.
Dorota Czerwińska

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)