Minimalna temperatura w pracy. Ile stopni powinno być w biurze?

Wzrost cen energii i ogrzewania sprawia, że dla pracodawców tegoroczna zima może stanowić spore wyzwanie. Minimalna temperatura w miejscu pracy określona jest w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Jej wysokość zależy od miejsca i rodzaju wykonywanych czynności służbowych. Ile stopni powinno być w biurze?

Pracodawca ma obowiązek zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków. Dotyczy to także minimalnej temperatury w pomieszczeniach.
Pracodawca ma obowiązek zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków. Dotyczy to także minimalnej temperatury w pomieszczeniach.
Źródło zdjęć: © Pixabay

Firmy mają obowiązek zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków do wykonywania pracy. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej dopuszcza, że minimalna temperatura może wynosić:

  • w biurze: nie może spaść poniżej 18 stopni Celsjusza
  • w magazynach i halach produkcyjnych: minimum 14 stopni Celsjusza

Restrykcje te nie dotyczą jednak pracy wykonywanej na zewnątrz ani takiej, gdzie pracownicy na co dzień wykonują obowiązki służbowe np. w chłodniach. Obowiązkiem pracodawcy jest wówczas zapewnienie odpowiedniej odzieży ochronnej. Pracownicy, którzy wykonują swoje obowiązki na wolnej przestrzeni, powinni także mieć dostęp do pomieszczenia, w którym będą mogli się ogrzać. Temperatura nie powinna być tam niższa niż 16 stopni Celsjusza.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Niska temperatura w pracy. Jakie kary dla pracodawcy?

Pracownik ma prawo przerwać pracę i odejść od swojego stanowiska, gdy warunki pracy nie są dostosowane do norm BHP. Jak wynika z art. 210 §1 Kodeksu pracy, jeśli minimalna temperatura nie zostanie zapewniona, pracownik może odmówić wykonywania obowiązków bez straty na wynagrodzeniu.

W przypadku nieoczekiwanej awarii systemu grzewczego, na pracodawcy spoczywa obowiązek zagwarantowania odpowiedniej temperatury w miejscu pracy. Może to zrobić korzystając na przykład z grzejników elektrycznych.

Jeśli sytuacja w miejscu pracy nie poprawi się, pracownik może również złożyć skargę do Państwowej Inspekcji Pracy. Za nieprzestrzeganie przepisów firmie grozi kara grzywny, której maksymalna wysokość stanowi nawet 30 tys. złotych.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (24)