Minimalna temperatura w pracy. Ile stopni powinno być w biurze?
Wzrost cen energii i ogrzewania sprawia, że dla pracodawców tegoroczna zima może stanowić spore wyzwanie. Minimalna temperatura w miejscu pracy określona jest w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Jej wysokość zależy od miejsca i rodzaju wykonywanych czynności służbowych. Ile stopni powinno być w biurze?
Firmy mają obowiązek zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków do wykonywania pracy. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej dopuszcza, że minimalna temperatura może wynosić:
- w biurze: nie może spaść poniżej 18 stopni Celsjusza
- w magazynach i halach produkcyjnych: minimum 14 stopni Celsjusza
Restrykcje te nie dotyczą jednak pracy wykonywanej na zewnątrz ani takiej, gdzie pracownicy na co dzień wykonują obowiązki służbowe np. w chłodniach. Obowiązkiem pracodawcy jest wówczas zapewnienie odpowiedniej odzieży ochronnej. Pracownicy, którzy wykonują swoje obowiązki na wolnej przestrzeni, powinni także mieć dostęp do pomieszczenia, w którym będą mogli się ogrzać. Temperatura nie powinna być tam niższa niż 16 stopni Celsjusza.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Niska temperatura w pracy. Jakie kary dla pracodawcy?
Pracownik ma prawo przerwać pracę i odejść od swojego stanowiska, gdy warunki pracy nie są dostosowane do norm BHP. Jak wynika z art. 210 §1 Kodeksu pracy, jeśli minimalna temperatura nie zostanie zapewniona, pracownik może odmówić wykonywania obowiązków bez straty na wynagrodzeniu.
W przypadku nieoczekiwanej awarii systemu grzewczego, na pracodawcy spoczywa obowiązek zagwarantowania odpowiedniej temperatury w miejscu pracy. Może to zrobić korzystając na przykład z grzejników elektrycznych.
Jeśli sytuacja w miejscu pracy nie poprawi się, pracownik może również złożyć skargę do Państwowej Inspekcji Pracy. Za nieprzestrzeganie przepisów firmie grozi kara grzywny, której maksymalna wysokość stanowi nawet 30 tys. złotych.