Międzynarodowy Dzień bez Kupowania
Procesje świnek z koszykami pełnymi śmieci oraz łańcuch niewolników z jednorazówkami pełnymi odpadków jako kulami u nogi będzie można zobaczyć w sobotę podczas akcji zorganizowanych z okazji Dnia bez Kupowania.
28.11.2003 | aktual.: 28.11.2003 18:49
Jest on obchodzony od 1992 roku w dniach 28-29 listopada. "Celem planowanych akcji jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na konsumpcję, nierówną dystrybucję bogactw na świecie oraz wpływ reklam na codzienne życie człowieka" - powiedział jeden z członków Organizacji Bez Interesującej Nazwy (OBIN), która zajęła się kampanią medialną planowanych w kraju happeningów.
Z okazji Dnia bez Zakupów w Gdańsku planowana jest procesja świnek z koszykami pełnymi śmieci. Uczestnicy "świńskiej parady" zamierzają ruszyć pod nowo otwarty dom handlowy, pod którym będą rozdawać ulotki dotyczące dnia bez konsumpcji i działalności hipermarketów. Happening ma się zakończyć rozdawaniem domowej roboty ciasteczek "nie na sprzedaż".
W Łodzi procesja zakupoholików, którą będzie symbolizować łańcuch niewolników z jednorazówkami pełnymi śmieci jako kulami u nogi, przemaszeruje ulicą Piotrkowską - główną ulicą miasta i najdłuższym deptakiem handlowym w kraju. Podczas happeningu uczestnicy będą informować o organizowanej w ten dzień akcji "Wielka Wymiana", dzięki której będzie można przynieść używane towary, które mogą przydać się komuś innemu.
W Polsce Dzień bez kupowania obchodzony jest od trzech lat, po raz pierwszy akcję uliczną zorganizowała Grupa Kielecka Federacji Zielonych.
W zeszłym roku akcje uliczne, happeningi i kampanie informacyjne w mediach prowadzone były m.in. w Australii, Belgii, Kanadzie, Francji, Niemczech, Holandii, Nowej Zelandii, Norwegii, Słowenii, Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii.
Dzień bez Zakupów zaczęto obchodzić w roku 1992 w Kanadzie, został zorganizowany przez Teda Dave'a, pracującego wtedy w reklamie. Podejmując taką akcję chciał wyrazić swój sprzeciw wobec ciągłego apelu w mediach, wzywającego ludzi do konsumpcji. Jego motto "Już dosyć!" (Enough is enough) trafiło do odbiorców w wielu krajach, którzy wspierają od tamtego czasu ideę Dnia bez Kupowania.