PolskaMetroseksualizm jest trendy

Metroseksualizm jest trendy

Lubią o siebie dbać. Chodzą do kosmetyczki,
manicurzystki i na solarium. Są aktywni towarzysko, delikatni i
uprzejmi. To współcześni mężczyźni - metroseksualiści, których,
jak wynika z najnowszych badań Ipsosu, jest w Polsce coraz więcej.

Metroseksualizm jest trendy
Źródło zdjęć: © AFP

28.06.2004 | aktual.: 28.06.2004 19:19

W przeprowadzonym wcześniej międzynarodowym badaniu Ipsos zjawisko metroseksualizmu zostało uznane za jeden z istotnych nowych trendów konsumenckich w roku 2004. Ipsos przeprowadził także badanie mające na celu poznanie tego trendu w Polsce.

Mężczyźni kobiecy, kobiety męskie

Słowa "metroseksualizm" użył po raz pierwszy angielski dziennikarz i pisarz Mark Simpson w 1994 roku. Metroseksualista to młody, wykształcony mężczyzna, mieszkający przeważnie w dużym mieście, heteroseksualny, dobrze sytuowany i przede wszystkim bardzo zadbany.

W związku ze zmianą ról kobiety i mężczyzny w społeczeństwie szorstkość i przywiązywanie niewielkiej wagi do własnego wyglądu przestały jednoznacznie kojarzyć się z "prawdziwym mężczyzną".

Metroseksualizm jest związany ze zmianą sposobu myślenia i odczuwania, przeorganizowaniem hierarchii wartości, zmianą postaw i stylu życia. W dzisiejszym świecie kobiety uaktywniły w sobie cechy męskie, a mężczyźni - kobiece.

Polski metroseksualista

Nowa społeczna sytuacja mężczyzny oraz kult młodości i ciała spowodowały, że mężczyźni znacznie bardziej - i nie mniej niż kobiety - skupili się na własnej cielesności. Współcześni mężczyźni zaczęli w większym stopniu akceptować w sobie kobiecą stronę osobowości i rozwijać "miękkie" cechy, jak wrażliwość, delikatność, zdolność do empatii, ciepło.

Polski metroseksualista - jak wynika z wywiadów z osobami ankietowanymi - potrafi być silny i stanowczy, jednak nie wstydzi się manifestować kobiecej strony swojej osobowości. Jest delikatny, empatyczny i nie wstydzi się własnych uczuć. Dla kobiety jest partnerem nie tylko przy podziale obowiązków domowych, ale także stara się ją zrozumieć.

Podobnie jak większość kobiet, lubi o siebie dbać. Chodzi do kosmetyczki, manicurzystki i na solarium. Korzysta z wielu kosmetyków (kremy do twarzy, maseczki, balsamy, różne produkty do włosów). Dba o dietę i kondycję, przy czym jego ćwiczenia nie mają służyć przyrostowi masy mięśniowej - nie dźwiga ciężarów na siłowni, ale wybiera np. rower, basen czy fitness. Jest kulturalny i obyty w świecie. Podróżuje, czyta książki, interesuje się sztuką i muzyką. Jest otwarty na nowości, aktywny towarzysko, delikatny i uprzejmy.

Dba o siebie, ale wymaga też więcej od kobiet. Nie narzeka, gdy kobieta spędza kilka godzin w centrum handlowym - potrafi to zrozumieć i robi tak samo. Może wymieniać z partnerką doświadczenia, jak o siebie dbać, a także nawzajem się dopingować.

Puder i lakier dla mężczyzn

Wyniki sondażu wykazały, że w Polsce panuje sprzyjający klimat dla zmian zachowań mężczyzn w dziedzinie dbania o swój wygląd. W Polsce "zaawansowanych metroseksualistów" jest jeszcze niewielu. Więcej jest mniej zaawansowanych i początkujących, którzy już przejęli wiele cech nowego stylu bycia.

Na pytanie o to, czy przykładają wagę do tego, by ich "ciało było sprawne i estetyczne", pozytywnie odpowiada już w Polsce 59% mężczyzn (i 62% kobiet); zawsze stara się modnie ubierać 55% mężczyzn (65% kobiet); swoje ciało uważa za swój atut 48% mężczyzn (47% kobiet); dużo pieniędzy na ubranie lub buty wydaje 38% mężczyzn (tyle samo kobiet); z uwagą śledzi nowe trendy w modzie 24% mężczyzn (45% kobiet).

Już 10% ankietowanych uważa, że wypada, by mężczyzna używał pudru do twarzy, a 11% - by używał lakieru do paznokci.

Badanie przeprowadzono w maju i w czerwcu 2004 roku na reprezentatywnej grupie 1003 Polaków w wieku powyżej 15 lat.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)