Licealiści z Poznania zwycięzcami turnieju debat oksfordzkich
Uczniowie II LO z Poznania okazali się zwycięzcami rozstrzygniętej w czwartek w stolicy Wielkopolski III edycji projektu edukacyjnego "Zrozumieć historię - młodzież debatuje". Przedsięwzięcie miało formę międzyszkolnego turnieju debat oksfordzkich.
Słowne pojedynki licealistów to wspólny projekt poznańskiego oddziału IPN i Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (UAM).
Jak poinformowała Natalia Cichocka z poznańskiego oddziału IPN, do udziału w projekcie zgłosiło się 16 liceów głównie z Wielkopolski i województwa lubuskiego. Pojedynki słowne dotyczyły tematów związanych z II wojną światową i jej konsekwencjami dla Polski i Polaków. Kolejne miejsca w debatach zajęły drużyny VI LO z Poznania, II LO z Konina i I LO z Inowrocławia.
- Turniej debat oksfordzkich "Zrozumieć historię - młodzież debatuje" pokazuje, że debatowanie jest doskonałym sposobem na naukę historii najnowszej Polski i świata. Uczestnicy debat poprzez argumentację wskazywali ważkość zagadnień związanych z najnowszą historią. Pokazywali, jak młode pokolenie, wykorzystując mniej typowe metody edukacyjne, w doskonały sposób potrafi opowiadać o naszej historii - powiedział dyrektor oddziału IPN w Poznaniu Rafał Reczek.
W debacie oksfordzkiej dyskutuje osiem osób, po cztery ze strony zgadzającej się z tezą i po cztery ze strony opozycyjnej. Każdy z dyskutantów ma swoją rolę i zadanie w dyskusji. Nad całością panuje marszałek oraz sekretarz, którzy pilnują porządku i czasu dyskusji.
Każdy z uczestników po kolei przedstawia argumenty swojej strony. Na koniec, trzyosobowe jury złożone z doświadczonych mówców i historyków decyduje, czyja argumentacja była bardziej przekonująca.
W Poznaniu od kilku lat działa projekt, który krzewi i oswaja wśród młodzieży ideę debat oksfordzkich. Jej inicjatorzy to studenci i absolwenci UAM.
- Zespół "Projekty Edukacyjne" zajmuje się prowadzeniem zajęć w wielkopolskich szkołach średnich i gimnazjach. Przy wsparciu kadry naukowej Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa prowadzi warsztaty retoryczne, erystyczne, sceniczne, dziennikarskie, samorządowe - powiedziała Cichocka.
W pilotażowym projekcie międzyszkolnego turnieju debat oksfordzkich zainicjowanym w 2013 roku wzięło udział osiem drużyn, reprezentujących licea z Poznania i Wielkopolski. Przed rokiem do udziału w projekcie zgłosiło się 16 liceów głównie z Wielkopolski i woj. lubuskiego.