Lewy kierunkowskaz przed wjazdem na rondo? Wyrok sądu nie jest ogólnopolską wykładnią

Sąd w Gliwicach uznał, że egzaminator niesłusznie "oblał" kierującego, który nie włączył kierunkowskazu przed skrętem w lewo na rondzie. - Złotego środka nie ma. Co ekspert, to inna wykładnia - mówi Marcin Kiwit z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Olsztynie.

Zasady poruszania się po skrzyżowaniach o ruchu okrężnym okazały się ogromnym polem do dyskusji. Nie wszyscy przyjęli wyrok gliwickiego sądu ze zrozumieniem.

Przypomnijmy, kandydatowi na kierowcę wytknięto, że przed wjechaniem na rondo nie użył lewego kierunkowskazu. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach rozpatrzył sprawę i odniósł się do niej merytorycznie, biorąc stronę egzaminowanego.
Jak stwierdził gliwicki sędzia, nie ma uzasadnienia dla używania lewego kierunkowskazu podczas wjeżdżania na rondo. To mogłoby oznaczać, że kierowca zamierza na nim pojechać w przeciwnym kierunku niż właściwy.

W sieci zawrzało. Okazuje się, że kierowcy w różnych częściach kraju, uczeni byli w różny sposób. Ekspertów to jednak nie dziwi. - Nie ma złotego środka, a sam problem jest znany od lat - mówi Marcin Kiwit z WORD-u w Olsztynie. - Sprawa jest mi bliska i zajmowałem się nią na długo przed wyrokiem sądu. Zresztą bodaj w 2005 r. odbył się zjazd specjalistów od prawa o ruchu drogowym, które poświęcone było tylko zasadom poruszania się po rondach. Efekt był taki, że co referujący, to inna wykładnia.

Jak dodaje Kiwit, w jego mieście praktyka jest taka, że szkoły nauki jazdy sugerują, aby włączać lewy kierunkowskaz przed wjazdem na rondo. - Egzaminatorzy podchodzą jednak do sprawy elastycznie i każda sytuacja rozpatrywana jest osobno - tłumaczy.

Mariusz Sztal z WORD-u w Warszawie podkreśla, że wyrok gliwickiego sądu odnosi się tylko do konkretnego przypadku. - Nie mamy w Polsce prawa precedensowego, więc nie można traktować tego jako bezwzględną zasadę. Powstają nowe obiekty inżynieryjne, do których nie można podchodzić w sposób analogiczny, jak do klasycznych małych rond. Są takie skrzyżowania o ruchu okrężnym, przy których nie ma nawet potrzeby włączania kierunkowskazu podczas zjazdu z ronda - zwraca uwagę Sztal.

Eksperci podkreślają, że polskie prawo mówi jedynie o konieczności poinformowania innych użytkowników ruchu o planowanym manewrze. - Reszta to interpretacja - mówi Marcin Kiwit.

oprac. Patryk Skrzat

Wybrane dla Ciebie

Kontrowersje wokół dostępu Cenckiewicza do informacji niejawnych. "Dezinformacja"
Kontrowersje wokół dostępu Cenckiewicza do informacji niejawnych. "Dezinformacja"
Gorące pożegnanie lata. Jest prognoza temperatury do końca września
Gorące pożegnanie lata. Jest prognoza temperatury do końca września
UE reaguje na incydent z dronem w Rumunii. "Ciągła, lekkomyślna eskalacja"
UE reaguje na incydent z dronem w Rumunii. "Ciągła, lekkomyślna eskalacja"
Ostro ocenił wpis Trumpa. "Kolejna próba wymigiwania się USA"
Ostro ocenił wpis Trumpa. "Kolejna próba wymigiwania się USA"
Skradzione auto rodziny Tusków. Prokuratura podała nowe informacje
Skradzione auto rodziny Tusków. Prokuratura podała nowe informacje
"Eastern Sentry". Nawrocki podpisał niejawne postanowienie
"Eastern Sentry". Nawrocki podpisał niejawne postanowienie
Rumuni o krok od zestrzelenia rosyjskiego drona
Rumuni o krok od zestrzelenia rosyjskiego drona
"Kolejna prowokacja Moskwy". Czechy wzywają do zaostrzenia sankcji
"Kolejna prowokacja Moskwy". Czechy wzywają do zaostrzenia sankcji
Umowa Mercosur. Stanowcza deklaracja Nawrockiego
Umowa Mercosur. Stanowcza deklaracja Nawrockiego
Rosyjskie drony nad Polską. Warszawa apeluje w Brukseli
Rosyjskie drony nad Polską. Warszawa apeluje w Brukseli
KE reaguje na list Trumpa. Padła deklaracja ws. sankcji
KE reaguje na list Trumpa. Padła deklaracja ws. sankcji
Cios w rosyjską logistykę. Zniszczone cysterny z paliwem
Cios w rosyjską logistykę. Zniszczone cysterny z paliwem