Trwa ładowanie...

PiS utajnił kwotę. Tyle kosztowała akcja z kremówkami papieskimi

Po ponad 1,5 roku od rozdawania kremówek papieskich w pociągach PKP Intercity poznaliśmy koszty kontrowersyjnej akcji promocyjnej. Za blisko 13 tys. rozdanych słodkości Fundacja PKP zapłaciła 87 tys. zł. Kwotę ujawniono dopiero teraz, za rządów PiS ją utajniono.

 Źródło: PAP, fot: Artur Reszko
dbyc80d
dbyc80d

Przypomnijmy: 2 kwietnia 2023 r. zorganizowano akcję upamiętnienia 18. rocznicy śmierci papieża Jana Pawła II. Tego dnia na służbowych marynarkach konduktorów i kierowników pociągów PKP Intercity - Pendolino pojawiły się żółto-białe przypinki w barwach flagi Watykanu. Z kolei pracownicy WARS rozdawali pasażerom kojarzone z papieżem ciastka. Kremówki były także dostępne na dworcu Warszawa Centralna. Na opakowaniach do ciastek znalazło się logo Fundacji Grupy PKP, Wars oraz PKP Intercity.

Akcja zaczęła szybko budzić kontrowersje wśród ówczesnych posłów opozycji, a obecnie większości rządzącej. Politycy dopytywali, czy państwowy przewoźnik i sama Grupa PKP powinny się angażować w akcje o charakterze religijnym, a także kto był pomysłodawcą i ile wydano z publicznych pieniędzy na słodkości rozdawane w pociągach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Trwają audyty w MAP. "Problem jest taki, że nikt ich nie widział"

Sprawa kremówek trafiła do sądu

Z pytaniami w tej sprawie do ówczesnego Ministerstwa Aktywów Państwowych na czele z Jackiem Sasinem zwróciła się była posłanka Hanna Gil-Piątek z grupą posłów Koalicji Obywatelskiej. Politycy nie otrzymali odpowiedzi na pytania. Wiceminister Maciej Małecki z PiS wyraził wtedy w piśmie "głębokie ubolewanie", że - jak stwierdził - jasny w swojej wymowie projekt "stał się pretekstem do ataku politycznego i próby zdyskredytowania inicjatywy uczczenia rocznicy śmierci św. Jana Pawła II".

dbyc80d

Ale nie tylko politycy nie otrzymywali wyliczeń kosztów akcji promocyjnej. Kiedy zapytała o to - w trybie dostępu do informacji publicznej - jedna z pasażerek, Fundacja PKP odmówiła jej udzielenia odpowiedzi. Sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, a później do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Wiadomo już, ile wydano na promocyjną akcję

Problem wokół kremówek papieskich postanowił przeciąć obecny resort infrastruktury. 23 września, w odpowiedzi na interpelację posłanki KO Ewy Kołodziej i grupy posłów Koalicji Obywatelskiej, szczegóły akcji z kremówkami ujawnił wiceminister Piotr Malepszak.

- Fundacja Grupy PKP przeznaczyła na akcję mającą na celu upamiętnienie papieża Jana Pawła II, która to akcja została zorganizowana 2 kwietnia 2023 roku, kwotę 87 073,20 zł. WARS wydał wszystkie kremówki, które zostały wyprodukowane, w liczbie 12 996 sztuk. Z uwagi na fakt, że wszystkie kremówki zostały wydane, brak jest poniesionych kosztów związanych z utylizacją - poinformował Malepszak.

dbyc80d

I jak przekazał, Fundacja Grupy PKP przekonywała, że "celem akcji było upamiętnienie papieża Jana Pawła II w oparciu o cel statutowy w zakresie podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej". - Efektem przeprowadzonej akcji było wzmocnienie wizerunku Fundacji Grupy PKP jako organizacji odpowiedzialnej społecznie w zakresie dbałości o tradycję, historię oraz tożsamość narodową - przekazał wiceminister infrastruktury.

"My po prostu robimy kremówki"

Po akcji z kremówkami okazało się, że za produkcję słodkości odpowiadała cukiernia Olsza z Warszawy.

dbyc80d

- Zadzwonił do nas kupiec z WARS-u i zapytał, czy jesteśmy w stanie wyprodukować do soboty, 1 kwietnia, określoną liczbę kremówek. To była dynamiczna akcja. Odpowiedziałem, że nie ma rzeczy niemożliwych, choć to przecież ostatni taki moment przed Wielkanocą. Za chwilę ruszamy ze szczytem świątecznej produkcji - mówił właściciel cukierni Marcin Olbrysz z rozmowie z "Gazetą Wyborczą".

Cukiernia przyjęła zamówienie i najpierw wysłała kremówki do spróbowania. - Przetestowali, smakowała. Ustalili formę pakowania i zamknęliśmy temat. Nie ma tu żadnej sensacji. Nie traktujemy tego zamówienia politycznie czy światopoglądowo. Mamy bogate portfolio klientów i nie kierujemy się światopoglądem przy wyborze współpracowników. Tak samo w naszych cukierniach obsługujemy każdego, bez względu na upodobania polityczne. Nie chcemy być kojarzeni z dyskusją, która powstała wokół postaci Jana Pawła II. My po prostu robimy kremówki - zapewniał przedsiębiorca.

Sylwester Ruszkiewicz, dziennikarz Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
dbyc80d
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dbyc80d
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj