Kraków: kto zbuduje "Nowe Miasto"?
Amerykańska firma Tishman Speyer Properties (TSP) nadal deklaruje chęć realizacji w Krakowie inwestycji "Nowe Miasto", a także nie wyklucza wystąpienia do sądu w celu wyegzekwowania postanowień, które zawierają podpisane już umowy z PKP. Taką informację podali w środę wspólnie przedstawiciele TSP i prezydenta Krakowa.
Amerykańska firma uważa zawarte wcześniej umowy z PKP za wiążące. W poniedziałek Polskie Koleje Państwowe SA i Tishman Speyer Properties Polska poinformowały, że nie porozumiały się w sprawie inwestycji na terenach wokół krakowskiego dworca kolejowego i tym samym nie podpisały ostatecznej umowy, co miało nastąpić do końca grudnia. Chodziło o umowę sprzedaży prawa użytkowania wieczystego 12 ha gruntów wokół dworca głównego za prawie 29 mln zł, a także umów 30-letniej dzierżawy płyty parkingowej nad peronami kolejowymi oraz podziemia dworcowego.
Przetarg w tej sprawie został rozstrzygnięty już w 1998 roku, w tym samym roku została podpisana umowa ramowa, a notarialne umowy przedwstępne zostały zawarte 12 maja 2000 roku.
Krzysztof Mamiński, członek zarządu PKP SA deklarował w poniedziałek, że PKP jest gotowe wznowić rozmowy z firmą Tishman Speyer i podpisać ostateczną umowę pod warunkiem, że w umowie zostaną podane terminy realizacji poszczególnych etapów inwestycji i wartość nakładów, takie jak wcześniej zostały zadeklarowane przez amerykańską firmę.
Według Mamińskiego, wcześniej TSP deklarował, że zainwestuje 224 mln zł w przedsięwzięcia związane z projektem "Nowe Miasto", ale w poniedziałek tłumacząc się niepewną koniunkturą na świecie zmienił te plany i był gotów zobowiązać się, że zainwestuje 20 mln zł w ciągu najbliższych 5 lat, przy czym odmówił wpisania tego do umowy.
W związku z niepodpisaniem umowy pod znakiem zapytania stanęła inwestycja TSP w Krakowie, czyli budowa kompleksu usługowo-biurowego "Nowe Miasto" o wartości szacowanej przez tę firmę na ponad 700 mln USD.
Według planów amerykańskiej firmy, w pierwszym etapie do końca 2003 roku za 300 mln USD miał powstać w rejonie dworca głównego PKP kompleks usługowo-biurowy pod wynajem o łącznej powierzchni ponad 200 tys. m kw. W okolicach dworcach miały powstać obiekty handlowe i rozrywkowe, w tym multiplex z 16 salami kinowymi, hotel i parkingi.
Drugą fazę realizacji projektu uzależniano od sukcesu pierwszego etapu oraz rozwoju ekonomicznego Krakowa i rynku regionalnego. Miała ona kosztować ponad 400 mln USD.
Według szacunków przedsięwzięcie miało dać ponad 2500 miejsc pracy w czasie jego realizacji, a docelowo ponad 4300 miejsc pracy.(ck)